مدیر مالی کیست + ویژگی‌های مدیر مالی موفق

مدیر مالی کیست

این روزها با پیشرفت صنعت مالی، وظایف یک مدیر مالی هم تغییر کرده است و چیزی فراتر از نظارت بر جریان نقدی شرکت است.

موفق‌ترین افراد در امور مالی و حسابداری یک سری ویژگی‌های خاص دارند که به آنها اجازه می‌دهد کارهای خاصی را به طور منظم انجام ‌دهند و به اهداف شخصی و حرفه‌ای‌شان برسند.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا ببینیم تعریف دقیق این سمت چیست و یک مدیر مالی موفق چه ویژگی‌هایی دارد.

مدیر مالی کیست؟

در هر شرکت و کسب و کاری، باید فردی باشد تا بر سلامت مالی یک سازمان نظارت کند. این فرد، مدیر مالی یک مجموعه است که به عنوان عضوی از تیم از دانشش در زمینه مدیریت مالی برای مشاوره به مدیران شرکت استفاده می‌کند.

مدیر مالی، مسئول ایجاد گزارش‌های مالی، خلق و اجرای استراتژی‌های مالی و مدیریت سرمایه‌گذاری هستند. مدیران مالی در محیط‌های مختلفی از جمله شرکت‌ها، سازمان‌های غیرانتفاعی و سازمان‌های دولتی کار می‌کنند.

بیشتر بدانید: تصمیم گیری مالی چیست + اهمیت آن در حسابداری شرکت

هدف اصلی یک مدیر مالی اینست که ارزش سرمایه‌گذاری‌ های یک سازمان را به حداکثر برساند و تضمین کند که از منابع مالی به بهترین شکل ممکن استفاده می‌شود.

مدیر مالی کیست؟

مدیران مالی باید با سایر اعضای تیم هم، همکاری نزدیکی داشته باشند تا اطمینان حاصل کنند که اهداف مالی با اهداف کلی سازمان همسو هستند. اما این مدیر برای اینکه موفق باشد، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ در ادامه به 7 ویژگی اصلی یک مدیر مالی خواهیم پرداخت.

7 ویژگی یک مدیر مالی موفق

معمولا مدیر مالی موفق است که دائما به دنبال راهی برای بهبود اوضاع باشد و بتواند راه‌حل‌هایی که به نفع شرکت و مشتری است را اولویت‌بندی کند.

7 ویژگی یک مدیر مالی موفق

هفت ویژگی برتر یک مدیر مالی موفق عبارتند از:

1-آشنایی با مدیریت هزینه سفر

معمولا سفرهای کاری، دومین هزینه گرانی است که روی دوش شرکت‌هاست. هدف یک شرکت هم کاهش هزینه‌ها و افزایش بازده سرمایه‌گذاری سفر تجاری است. یک مدیر مالی باید دانش کاملی در مورد چگونگی این فرآیند داشته باشد.

رزرو پرواز، محل اقامت و سایر هزینه‌های پرسنل‌ باید در نظر گرفته شود. اینجاست که یک مدیر مالی باید شناخت کاملی نسبت به این هزینه‌ها داشته باشد تا کمترین هزینه به شرکت یا سازمان تحمیل شود.

البته یک مدیر مالی موفق کسی است که بتواند این کارها را در سریع‌ترین زمان و به آسان‌ترین روش انجام دهد.

2- داشتن مهارت در خلق استراتژی و تجزیه و تحلیل

ظهور برنامه‌های نرم‌افزاری حسابداری این امکان را برای مدیران مالی ایجاد کرده است تا بهتر بتوانند داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنند. این روزها، تجزیه و تحلیل مناسب جهت کمک به شرکت‌ها یا مشتریان، برای مدیران مالی امری ضروری است.

بیشتر بخوانید: بودجه ‌بندی در حسابداری + انواع آن

در دنیای امروزی که همیشه در حال تغییر است، شرح وظایف یک مدیر مالی دیگر به تقسیم‌بندی داده‌ها و تهیه گزارش‌های مختلف مالی محدود نمی‌شود. امروزه، متخصصان مالی باید مهارت‌های تحلیلی و دانش مورد نیاز برای رمزگشایی اعداد کلیدی را داشته باشند و واقعا درک کنند که این داده‌ها بدون ‌‌کاربرد نیستند.

3- توانایی برقراری ارتباط موثر

توانایی مدیر مالی برای برقراری ارتباط موثر، چه در امور مالی شرکت و چه در ارتباط با مشتری، بسیار مهم است.

مدیران مالی در شرکت ‌های بزرگ باید روابط قوی و ارزشمندی بین ادارات ایجاد کنند. آنها قرار است دائما با اعضای هیئت مدیره و مدیران ارشد در تماس باشند و به آنها در گرفتن بهترین تصمیمات ممکن برای دستیابی به اهداف مالی سازمان، کمک کنند.

مدیران مالی باید آماده ارتباط با مشتریان از طریق کانال‌های مختلف از جمله ایمیل، تماس تلفنی، پیام و جلسات رو در رو باشند.

4- داشتن مهارت در کار با آخرین فناوری‌ها

تکنولوژی، صنعت خدمات مالی را هم متحول کرده است. این مفهوم نه تنها برای مدیران مالی بلکه برای مشتریانی که در حال حاضر به صورت‌های درآمد، ترازنامه‌ها، صورت‌های مالی و سایر اطلاعات از طریق نرم‌افزار حسابداری دسترسی دارند هم صادق است.

اکثر کارها با برنامه‌های حسابداری ابری انجام می‌شود که اجازه می‌دهد داده‌ها در سیستم‌عامل‌های متعدد به اشتراک گذاشته شوند و قابل دسترسی باشند.

این یعنی، حسابداران باید کار با این نرم‌افزارها را بلد باشند. مدیر مالی موفق است که تا حد ممکن ابزارهای صنعتی در اختیار حسابدار قرار و طریقه کار با آن را به او یاد دهد.

5- تنوع دادن در سرمایه‌گذاری

یکی از مسئولیت‌های اصلی یک مدیر مالی اینست که بهترین پورتفولیو را از بین گزینه‌های سرمایه‌گذاری موجود برای سازمان یا مشتریانش انتخاب کند.

تنوع تنها گزینه برای کاهش ریسک غیرسیستماتیک است، به همین دلیل مدیران معمولا قصد دارند به سرمایه‌گذاری‌هایشان به منظور به حداکثر رساندن بازده شرکت، تنوع بدهند.

بهترین متخصص امور مالی کسی است که بتواند بازار را آنالیز و موارد مناسب برای سرمایه‌گذاری را کشف کند.

در صورت علاقه مندی به مسائل حسابداری مقاله سود ناویژه چیست؟ + تفاوت آن با سود ویژه را مطالعه کنید.

6- داشتن روحیه همکاری

هنگام حل مسائل، همسو بودن طرز فکر و عمل یک مدیر مالی با سایر کارکنان، همان چیزی است که یک مدیر مالی را واقعا موفق می‌سازد.

یک مدیر مالی موفق باید آماده گرفتن بازخوردها و ارائه اطلاعات مفید در مراحل حساس باشد تا به تیم خود در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک عالی کمک کند. چنین رویکردی، اعتماد تیم را تقویت می‌کند و معمولا منجر به ایجاد ایده‌های خلاقانه‌تر می‌شود.

انجام کارهای مالی گاهی می‌تواند بسیار سخت باشد، به همین دلیل یک مدیر گاهی با جشن گرفتن دستاوردهایتان با اعضای تیم، می‌تواند باب دوستی را با آنها باز کند.

7- توانایی رهبری

یک مدیر مالی موفق نه تنها بقیه اعضا را رهبری می‌کند، بلکه در مواجهه با مشکلات در کنارشان مبارزه خواهد کرد. او از اهداف سازمان آگاه و قادر به شکوفا کردن استعداد تیم برای رسیدن به این اهداف است.

یک مدیر مالی برای موفقیت، باید از بالا به مشکل نگاه کند و قادر به شناسایی روشی برای برطرف کردن آن باشد.

یکی از ویژگی‌های یک مدیر و رهبر واقعی، نگرش متمرکز بر راه‌حل است و نه یک ذهنیت متمرکز بر مسئله.

در واقع یک رهبر واقعی به جای مانع، فرصت‌ها را می‌بیند.

جمع‌بندی

همانطور که می بینید، چند ویژگی وجود دارد که همه مدیران مالی موفق در آنها مشترک هستند. آنها به کارکنانشان ایمان دارند و برای حل مشکلات با آنها همکاری می‌کنند.

مهم‌تر اینکه، آنها نسبت به نقاط قوت و ضعف همه اعضای تیم آگاه‌اند و از این دانش، برای ایجاد تغییر به منظور بهترین استفاده از هر فرد بهره می‌برند. با تقویت و ایجاد ویژگی‌هایی که در این مقاله گفته شد، می‌توان یک مدیر مالی موفق بود، تنها چیزی که نیاز است تلاش و کمی تمرین است.

برخی از سوالات متداول

در این بخش به سوالات متداولی که برای یک مدیر مالی موفق بودن لازم است، می‌پردازیم.

یک مدیر مالی موفق باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

یک مدیر مالی باید مهارت تحلیلی، ارتباطی، ریاضی و سازمانی قوی داشته باشد تا بتواند در تصمیم‌گیری‌های مالی کسب و کارش درست عمل و بتواند مدیران اجرایی را در مورد تصمیماتش توجیه کند.

شیوه کار مدیران مالی چگونه است؟

مدیران مالی در یک محیط اداری کار می‌کنند که در آن بیشتر وقتشان صرف تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم‌افزارهای پیچیده آنالیز داده، می‌شود. آنها اغلب تمام وقت کار می‌کنند و ممکن است در مدت پیک کاریشان، ساعات بیشتری در شرکت بمانند. مدیران مالی اغلب برای ارائه مشاوره مالی در جلسات کاری حضور دارند و ممکن است برای ملاقات با مشتریان، به سفر بروند.

چشم‌انداز شغلی مدیران مالی چگونه است؟

طبق آمارهای جهانی، افزایش 16 درصدی فرصت‌های شغلی بین سال‌های 2018 تا 2028 برای مدیران مالی پیش‌بینی شده است. انتظار می‌رود که تخصص مدیران مالی در زمینه‌هایی مثل مدیریت ریسک و مدیریت پول نقد در دهه آینده تقاضای بالایی داشته باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *