تصمیم گیری مالی چیست + اهمیت آن در حسابداری شرکت

تصمیم گیری مالی چیست

تصمیم‌ گیری مالی، تصمیماتی است که مدیران در مورد امور مالی یک سازمان اتخاذ می‌کنند تا رفاه مالی سازمان تامین شود. تصمیمات مالی مربوط به مدیریت مخارج، مدیریت سرمایه روزانه، مدیریت دارایی‌ها، جمع‌آوری وجوه، سرمایه‌گذاری و عوامل دارای اهمیت مالی دیگر است.

دارایی‌ها و بدهی‌های سازمان تحت تاثیر تصمیم گیری مالی قرار می‌گیرند. اتخاذ تصمیمات مالی کارآمد می‌تواند منجر به درآمد بسیار زیاد در یک دوره طولانی‌مدت شود، زیرا تصمیمات سرمایه‌گذاری تصمیمات بسیار مهمی هستند. علاوه بر این، تامین مالی و تقسیم سود نیز جنبه‌های ضروری تصمیم گیری‌های مالی هستند.

فرآیند تصمیم گیری مالی چیست

فرآیند تصمیم‌ گیری مالی به مجموعه مراحلی اطلاق می‌شود که افراد یا کسب‌وکارها برای شناسایی، ارزیابی و انتخاب از میان گزینه‌ها یا جایگزین‌های مالی مختلف انجام می‌دهند.

این شامل تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی، سنجیدن جوانب مثبت و منفی انتخاب‌های مختلف و اتخاذ تصمیماتی است که با اهداف و مقاصد مالی کلی آن‌ها هماهنگ باشد.

فرآیند تصمیم گیری مالی

فرآیند تصمیم‌ گیری مالی می‌تواند طیف وسیعی از فعالیت‌ها، از جمله: بودجه‌بندی، سرمایه‌گذاری، استقراض و مدیریت ریسک را در برگیرد و می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند: شرایط اقتصادی، محیط نظارتی و ترجیحات شخصی باشد.

بیشتر بخوانید: موثر ترین ویژگی های جلسه کاری

تصمیم‌گیری مؤثر مالی، مستلزم درک کامل مفاهیم و اصول مالی و همچنین توانایی انتخاب‌های آگاهانه، براساس اطلاعات و تحلیل‌های مرتبط است. مراحلی که طی این تصمیم گیری طی می‌شود، عبارت‌اند از:

1. شناسایی اهداف و مقاصد مالی

در این مرحله، شما باید تصمیم بگیرید که هدف از اتخاذ یک برنامه هدفمند برای سرمایه‌گذاری‌های مالی مورد نطرتان چیست.

  • اهداف مالی شخصی

اولین گام در فرآیند تصمیم گیری مالی، شناسایی اهداف و مقاصد مالی است. برای افراد، این اهداف ممکن است شامل پس‌انداز برای بازنشستگی، خرید خانه یا تامین مالی برای تحصیل کودک باشد.

  • اهداف مالی کسب و کار

برای مشاغل، اهداف مالی ممکن است شامل افزایش سودآوری، گسترش سهم بازار یا بهبود جریان نقدی باشد.

2. جمع آوری اطلاعات مالی مرتبط

در این مرحله باید تمامی اطلاعاتی که در خصوص هدف موردنظر وجود دارد را گردآوری کنید تا بتوانید براساس شواهد، تصمیم گیری مالی هدفمندی را داشته باشید.

  • منابع داده‌های مالی

برای اتخاذ تصمیمات مالی آگاهانه، جمع‌آوری اطلاعات مالی دقیق و به‌روز ضروری است. این داده‌ها می‌توانند از منابع مختلفی مانند صورت‌حساب‌های بانکی، سوابق حساب سرمایه‌گذاری و گزارش‌های مالی به دست آیند.

  • اهمیت اطلاعات دقیق و به روز

داشتن داده های مالی دقیق و جاری برای تصمیم‌گیری آگاهانه بسیار مهم است؛ زیرا به افراد و کسب و کارها کمک می‌کند که سلامت مالی خود را درک کنند و فرصت‌ها یا چالش‌های بالقوه را شناسایی کنند.

3. تجزیه و تحلیل داده‌های مالی

بعد از گردآوری اطلاعات مالی مورد نظر، در این مرحله باید جزء به جزء داده‌های مالی خود را بررسی و تحلیل کنید.

  • نسبت‌ها و معیارهای مالی

تجزیه و تحلیل داده‌های مالی، شامل محاسبه و تفسیر نسبت‌ها و معیارهای مالی است که می‌تواند بینشی در مورد عملکرد مالی، نقدینگی، پرداخت بدهی و سودآوری یک شخص یا شرکت را ارائه دهد.

  • تجزیه و تحلیل جریان نقدی

تجزیه و تحلیل جریان نقدی به درک جریان‌های ورودی و خروجی وجه نقد کمک می‌کند که برای مدیریت نقدینگی و اطمینان از انجام تعهدات مالی ضروری است.

  • ارزیابی ریسک

ارزیابی ریسک، شامل ارزیابی پیامدهای مالی بالقوه تصمیمات مختلف و درک احتمال وقوع آن پیامدها است.

4. توسعه راه حل‌های جایگزین

بعد از اینکه داده‌ها و اطلاعات موجود را بررسی و تحلیل کردید، حالا باید با توجه به شرایط موجود، راه حل‌های کاربردی و موثری را تدوین کنید.

  • شناسایی استراتژی‌های احتمالی

پس از شناسایی اهداف و مقاصد مالی و جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی مرتبط، نوبت به توسعه راه حل‌های جایگزین می‌رسد. این ممکن است شامل طوفان فکری پیرامون استراتژی‌های مختلف برای دستیابی به نتایج مالی مورد نظر باشد.

  • ارزیابی مزایا و معایب هر استراتژی

هر استراتژی بالقوه باید برای مزایا و معایب آن، از جمله سطح ریسک مرتبط با استراتژی و بازده بالقوه سرمایه گذاری، ارزیابی شود.

5. انتخاب بهترین استراتژی مالی

پس از اینکه با کمک بارش فکری، چندین مسیر را تصمیم گیری مالی تعیین کردید، حالا نوبت به انتخاب بهترین راه حل، از بین مسیرهای پیشنهادشده، می‌رسد.

  • معیارهای انتخاب بهترین استراتژی

بهترین استراتژی مالی باید با اهداف و مقاصد مالی فرد یا سازمان، همخوانی داشته باشد. همچنین استراتژی تعیین‌شده باید میزان تحمل ریسک آن‌ها را در نظر بگیرد و بالاترین بازده سرمایه‌گذاری بالقوه را ارائه دهد.

6. اجرای استراتژی منتخب

هنگامی که بهترین استراتژی انتخاب شد، وقت آن است که آن را عملی کنید. این ممکن است شامل سرمایه‌گذاری، تنظیم الگوهای مخارج یا جستجوی منابع مالی باشد.

7. نظارت و ارزیابی تصمیم مالی

بعد از اینکه بهترین استراتژی تعیین و اجرایی شد، باید آن را زیر نطر داشته باشید تا در صورت وجود چالش، ایرادات طرح را رفع و جایگزین کاربردی برای آن، تعیین کنید.

  • اندازه‌گیری عملکرد

پس از اجرای یک استراتژی مالی، نظارت بر عملکرد آن و سنجش اثربخشی آن در دستیابی به اهداف و مقاصد مالی مورد نظر ضروری است.

  • اصلاحات استراتژی

براساس اندازه‌گیری عملکرد، تعدیل‌ها و اصلاحات ممکن است برای اطمینان از مؤثرماندن استراتژی مالی و در مسیر دستیابی به نتایج مطلوب ضروری باشد.

چرا تصمیم گیری مالی مهم است؟

تصمیمات مالی تصمیماتی هستند که مدیران یک سازمان در مورد امور مالی می‌گیرند، بنابراین این تصمیمات، نقش بزرگی در رفاه مالی یک سازمان ایفا می‌کنند. واقعیت این است که هر سرمایه‌گذاری تجاری می‌تواند در مقطعی در معرض بی‌ثباتی مالی قرار گیرد.

بیشتر بدانید: خصوصیات و وظایف مسئول اداری

چرا تصمیم گیری مالی مهم است؟

در مورد شرکت‌های کوچک و متوسط، عدم دسترسی کافی و به‌موقع به منابع مالی معمولاً دلیل اصلی شکست کسب و کار است. عواقب عدم نقدشوندگی می‌تواند تأثیر مخربی بر عملیات تجاری داشته باشد و آن‌ها را مجبور به اعلام ورشکستگی کند.

به همین دلیل، شناخت نحوه مدیریت و مقابله با رویدادهای مالی پیش‌بینی نشده برای هر مالک-مدیری ضروری است و این امر، در گرو تصمیم گیری مالی است که هر مدیر و ارگانی، برای ثبات مجموعه خود، اتخاذ می‌کند.

تحلیل اطلاعات مالی، چشم‌اندازا تصمیمات آینده

بسیار مهم است که برای موفقیت مالی کسب و کار خود برنامه ریزی کنید و هنگام تصمیم گیری، همیشه هزینه ها را در مقابل منافع و خطرات ضمنی ارزیابی کنید. اطلاعات مالی تأثیر بسزایی در بسیاری از تصمیمات تجاری دارد.

برای انجام تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی، هر مالک-مدیری باید اطلاعات مالی گذشته و فعلی کسب و کار، معیارهای صنعت و شاخص‌های مالی کلیدی رقبا را بررسی کند.

نسبت‌های مالی کلیدی به شما این امکان را می‌دهد که توانایی پرداخت بدهی کسب و کار، نقدینگی کسب و کار، سودآوری کسب و کار، توانایی ارائه بدهی‌های کوتاه مدت و بلندمدت و غیره را تجزیه و تحلیل کنید.

تمام این تحلیل‌ها که هنگام تصمیم گیری مالی رخ می‌دهد، در نهایت ریسک ورشکستگی را کاهش داده و همچنین راه‌حلی برای مقابله با بحران‌های مالی شرکت را فراهم می‌کند.

مزایای تصمیم گیری مالی

اهداف و مزایای تصمیم گیری مالی به کاهش بحران‌های مجموعه و حفظ سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده ختم نمی‌شود و تاثیرات شگرف گسترده‌تری دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • امنیت مالی و آرامش خاطر

یکی از ملموس‌ترین فواید تصمیم گیری‌های مالی خوب، احساس امنیت و آرامش خاطری است که به ارمغان می‌آورد. وقتی بودجه سنجیده‌شده، صندوق اضطراری و سطح بدهی قابل مدیریت دارید، کمتر احتمال دارد که استرس مالی را تجربه کنید. استرس مالی مزمن می‌تواند منجر به اضطراب، افسردگی و سایر مشکلات سلامتی شود. اتخاذ تصمیمات مالی خوب می‌تواند به کاهش سطح استرس و بهبود سلامت کلی کمک کند.

  • افزایش پس‌انداز و انباشت ثروت

تصمیمات مالی خوب می‌تواند منجر به افزایش پس‌انداز و در نهایت انباشت ثروت شود. با صرفه‌جویی مداوم بخشی از درآمد خود و انتخاب عاقلانه سرمایه‌گذاری، می‌توانید شاهد رشد ثروت خود در طول زمان باشید. این ثروت می تواند ثبات مالی را فراهم کند، شما را قادر سازد به اهداف خود برسید و دوران بازنشستگی خود را تضمین کند.

  • بهبود امتیاز اعتباری و دسترسی به فرصت‌ها

حفظ یک امتیاز اعتباری خوب در چشم انداز مالی امروز بسیار مهم است. پرداخت به موقع بدهی‌ها و مدیریت مسئولانه اعتبار، نه‌تنها تضمین می‌کند که می‌توانید به نرخ‌های بهره مطلوب و گزینه‌های تامین مالی دسترسی داشته باشید، بلکه درها را به روی فرصت‌های مختلف باز می‌کند.

  • آزادی مالی و انعطاف‌پذیری

تصمیم گیری مالی خوب منجر به آزادی مالی و انعطاف‌پذیری می‌شود. زمانی که شما زیر بار بدهی‌های زیاد نباشید و پایه مالی محکمی ایجاد کرده باشید، قدرت انتخاب‌هایی را دارید که با ارزش‌ها و خواسته‌های شما همسو باشد.

  • میراث و تأثیر نسلی

تصمیمات مالی صحیح می‌تواند فراتر از عمر شما باشد و میراث مثبتی برای نسل‌های آینده ایجاد کند. با سرمایه‌گذاری عاقلانه و تصمیمات مثبت، می‌توانید ارث مالی به جا بگذارید که امنیت و فرصت‌هایی را برای فرزندانتان فراهم می‌کند. این میراث می‌تواند به شکستن چرخه بی‌ثباتی مالی کمک کند و پایه‌ای قوی برای آینده خانواده شما ایجاد کند. امنیت مالی، افزایش پس‌انداز، بهبود اعتبار، آزادی، کاهش استرس، و میراث مثبت تنها برخی از تأثیرات عمیقی است که انتخاب‌های مالی مسئولانه می‌تواند بر افراد و خانواده‌هایشان بگذارد.

راهنمایی برای تصمیم گیری مالی بهتر

تصمیم گیری مالی، یکی از حیاتی‌ترین انتخاب‌هایی است هر شرکت و ارگانی، باید در دوره‌های زمانی مختلف، نسبت به انجام آن اقدام کند. بسیاری از نکات کلیدی و استراتژی‌هایی که برای یک تصمیم مناسب و کاربردی مورد نیاز است را مطرح کردیم.

با این‌حال چطور می‌توان تصمیم گیری بهتر و ایده‌آل‌تری داشت؟

· راحت باشید

انتخاب هوشمندانه نیاز به زمان دارد. حرکت خیلی سریع می‌تواند منجر به تصمیم گیری عجولانه شود؛ بنابراین باید تا جایی که می‌توانید در مورد تصمیم گیری مالی فکر کنید.

· تا جایی که می‌توانید داده جمع‌آوری کنید

آگاه‌بودن بخش مهمی از تصمیم گیری‌های مالی است. تمام اطلاعاتی را که می‌توانید برای تسهیل تصمیم‌گیری خود دریافت کنید را گردآوری کنید.

· به تمام نتایج ممکن فکر کنید

هر پیامد خوب، بد یا خنثی تصمیم خود را بررسی کنید و درباره موضوع موردنظر، سوالات مرتبط هدفمند که نتیجه تصمیم مورد نظر است، از خود بپرسید.

· جایگزین‌ها را در نظر بگیرید

تمام پیشنهادات جایگزین را بررسی کنید تا در صورت نیاز به مداخله و تغییر مسیر تصمیم گیری مالی مورد نظر، به تمام جوانب را سنجیده باشید.

· مشورت کنید

درباره تصمیم گیری مالی اتخاذشده، حتما با افراد صاحب نظر و کارشناسان زبده، مشورت کنید؛ زیرا آن‌ها خارج از گود هستند و از دیدگاه منطقی‌تری می‌توانند گزینه‌های روی میز را ببینند و تحلیل کنند.

جمع بندی

تصمیمات مالی که مدیران سازمان می‌گیرند، در نهایت روی تمام جوانب مالی آن ارگان و همچنین آینده تمام کارکنان تاثیر بسزایی می‌گذارد. بنابراین برای داشتن ثبات مالی در مجموعه و رفاه سازمان، بسیار مهم و حیاتی است که چه تصمیمی می‌گیرید و چه راهی را برای ادامه مسیر انتخاب می‌کنید.

تصمیم گیری مالی می‌تواند شما را برای سال‌های آینده و حتی نسل‌های بعد، از بحران‌های مالی و مشکلات اقتصادی نجات دهد یا اینکه با یک لغزش و مسئله کوچک، شما را با مشکلات عدیده مالی روبه‌رو کند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *