چرخه حسابداری | آموزش طراحی فلوچارت حسابداری

چرخه حسابداری چیست؟

حسابداری شغل بسیار مهم با درآمد نسبتاً خوبی است. چرا که اقدامات مربوط به یک حسابدار یا در واقع کارهایی که داخل حسابداری انجام می‌دهند، می‌توانند به شما کمک کنند تا حساب و کتاب دقیق‌تری داشته باشید و کارتان را درست‌تر و اصولی‌تر پیش برده و آنها را مدیریت کنید.

ما در این مبحث تصمیم گرفتیم که در مورد چرخه حسابداری اطلاعاتی را در اختیارتان بگذاریم. مبحثی که اهمیت بسیار زیادی دارد و شاید همچنان در مورد آن چیزی ندانید.

چرخه حسابداری چیست؟

چرخه حسابداری برای سرمایه‌گذاران، سهامداران و مدیران استفاده می‌شود. آنها در این چرخه از اطلاعات مالی استفاده می‌کنند‌.

یعنی آنها را ثبت و ضبط می‌کنند، به دقت اندازه‌گیری می‌کنند و عملکرد را به طور کامل دسته‌بندی و طبقه‌بندی خواهند کرد و از طریق صورت‌های مالی اطلاعات سازمان را ارائه می‌دهند.

اهمیت چرخه حسابداری

همه چیز می‌تواند نسبت به وضعیت موسسه مشخص شود. زمانی که دوره حسابداری را پشت سر می‌گذارید، به طور جداگانه در مورد چرخه حسابداری هم اطلاعاتی در اختیارتان می‌گذارند.

در واقع چرخه حسابداری به یک سری از اقدامات پشت سر هم و تکراری گفته می‌شود که در شرکت‌های تولیدی خدماتی و بازرگانی آن را انجام می‌دهند. ( درباره حسابداری شرکت های بازرگانی بیشتر بدانید. )

چرخه حسابداری یک سری فعالیت‌های پشت سر هم است که شما از طریق آن می‌توانید رویدادهای مالی را ثبت کرده و آنها را شناسایی کنید.

زمانی که دوره مالی به اتمام می‌رسد، می‌توانید این صورت حساب‌ها را با یکدیگر جمع کنید یا اینکه در مورد آنها گزارش تهیه کنید.

برای اینکه این اتفاق‌ها پشت سر هم انجام شود و شما دچار مشکل نشوید، حتماً باید از یک حسابدار ماهر کمک بگیرید.

حسابدارها برای اینکه صورت‌های مالی را آماده کنند، بر اساس عملکرد ذهنی خودشان یک سری مبنای خاص را در نظر می‌گیرند که مختص کار خودشان است.

در واقع شما باید در این چرخه تجزیه تحلیل و آنالیز رویدادهای مالی را آغاز کنید و در نهایت با تراز آزمایشی اختتامی کارتان را به پایان برسانید. تمامی مراحلی که در بخش بعد به شما توضیح می‌دهیم، باید به طور کامل انجام شود و در هر دوره مالی آنها را تکرار کنید.

مراحل چرخه حسابداری

اکنون که با مفهوم این چرخه آشنا شدید، باید در مورد مراحل آن هم اطلاعات داشته باشید. آشنایی با این مراحل می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید در یک شرکت به عنوان حسابدار باید چه عملکردی داشته باشید.

مراحل چرخه حسابداری

مراحلی که برای چرخه حسابداری انجام می‌شود، شامل موارد زیر هستند:

  • اول از همه اینکه تمامی اطلاعات مالی شرکت را برای شما جمع آوری می‌کنند.
  • سپس معاملات و عملیات داخل شرکت را آنالیز و تجزیه تحلیل می‌کنند. وقتی که قرار است تجزیه تحلیل را انجام دهند، یعنی باید تمامی رویدادهایی که می‌تواند روی معادله تاثیرگذار باشد را بررسی کرد. هر کدام از این رویدادها شرایط متفاوتی داشته و حساب‌ها را بالا پایین می‌کنند. به خاطر همین است که آنالیز آنها باید به دقت و به درستی انجام شود.
  • معاملات و عملیات مالی که داخل شرکت در دفتر مالی انجام می‌شود را ثبت می‌کنند. خیلی‌ها این کار را داخل دفتر روزنامه انجام می‌دهند. یعنی ثبت رویدادهای مالی و تجزیه تحلیل آنها داخل دفتر روزنامه انجام می‌شود که روش آن متفاوت نیست. فقط محل ثبت اطلاعات با یکدیگر فرق دارد.
    سپس آنها را از دفتر روزنامه به دفتر کل منتقل خواهند کرد.
  • یک تراز آزمایشی اصلاح نشده برای شما ایجاد می‌کنند.
  • سپس حساب‌های مانده دفتر را اصلاح و به روز کرده و یک تراز آزمایش اصلاح شده آماده می‌کنند.
  • مرحله بعدی به گونه‌ای است که اگر سود و زیانی وجود داشته باشد، صورتحساب آن را تهیه می‌کنند. ( درباره محاسبه سود و زیان در حسابدار بیشتر بدانید. )
    اگر هم در سرمایه تغییراتی به وجود بیاید، آن را به طور مشخص به شما ارائه می‌دهند.
    سپس حساب‌های موقت بسته می‌شود و در نهایت تراز آزمایشی یا اختتامی را تهیه می‌کنند. سپس ترازنامه تهیه شده و حساب‌های دائمی بسته خواهد شد.

فلوچارت حسابداری چیست؟

فلوچارت نقشه‌ای است که برنامه نویسان رایانه و کامپیوتر آن را برایتان ترسیم می‌کنند که معمولاً آن را به زبان برنامه نویسی اصلی  می‌نویسند! اگر شما بتوانید بر فلوچارت احاطه و البته مرور داشته باشید، پروسه مربوط به اجرای عملیات نیز برایتان دقیق‌تر انجام می‌شود و می‌توانید مراحل و جزئیات را به درستی برنامه‌ریزی کنید.

از قبل تمامی ورودی و خروجی‌ها چک می‌شود. شما با استفاده از فلوچارت حسابداری می‌توانید هر مسئله و مشکلی را در این مسیر حل کنید و هیچ ایرادی هم به وجود نمی‌آید.

اگر زبان برنامه‌ریزی را کنار بگذاریم، در هر صورت با استفاده از فلوچارت کارتان راحت‌تر می‌شود. به شرطی که در زبان برنامه نویسی هم به اندازه کافی مهارت داشته باشید.

در واقع فلوچارت حسابداری به شما کمک می‌کند که بتوانید مستنداتی که داخل هر برنامه وجود دارد را از طریق آن تفسیر کنید و عیب یابی را راحت‌تر انجام دهید.

برای اینکه پروسه مربوط به طراحی فلوچارت را انجام دهید، باید بتوانید روی مراحل تسلط داشته باشید، نسبت به آنها آگاهی پیدا کنید و ترتیب آنها را رعایت کنید تا به نتیجه مورد نظر برسید.

آموزش طراحی فلوچارت حسابداری

فرقی ندارد که می‌خواهید این فلوچارت را به چه منظوری طراحی کنید؛ در هر صورت این کار اصلا سخت نیست.

شما اول باید از سربرگ در قسمت Gridlines تیک را فعال کنید.
از خطوط این صفحه کمک بگیرید و سعی کنید که این خطوط کمکی را به صفحه اصلی اضافه کنید. برای اینکه بتوانید فضای برگه را افزایش دهید، باید Orientation را روی Landscape تنظیم کرده باشید.

حال می‌توانید برای فلوچارت خود از اشکال مختلف استفاده کنید؛ مثلاً از قسمت Insert کمک بگیرید و اشکال مختلف را در آنجا پیاده‌سازی کنید.

بعد از مشخص کردنِ اشکال، دیگر خودتان تصمیم می‌گیرید که فلوچارت را به چه حالتی تبدیل کنید و چگونه بتوانید آن را پیاده سازی کنید و مباحث مربوط به حسابداری را در آن مشخص کنید. طراحی فلوچارت حسابداری اصلاً کار سختی نیست. فقط باید دقت داشته باشید که اطلاعات را دقیق و درست در آن وارد کنید.

بستن حساب‌های موقت در چرخه حسابداری

مرحله‌ای که در انجام چرخه مالی اهمیت بسیار زیادی دارد، بستن حساب‌های موقت است اما باید دید که این مرحله دقیقاً چیست.

وقتی که سال مالی به پایان می‌رسد، واحدهای تجاری باید برای دوره مالی بعدی حساب‌ها را آماده کنند. یعنی حساب و کتاب تمامی بخش‌ها را انجام داده باشند و آنها را ببندند.

منظور از مانده حساب‌های موقت باقی مانده، یعنی هزینه سود خالص، درآمد، زیان خالص و برداشت که حتماً باید محاسبه شده باشد که بعد از بسته شدن حساب‌ها، آن را به حساب سرمایه انتقال می‌دهند!

جمع‌بندی

چرخه حسابداری و مالی می‌تواند کمک کند که افراد اطلاعات دقیق‌تری در مورد وضعیت حساب خود در شرکت داشته باشند.

آنها می‌توانند از این طریق خیلی راحت حساب و کتاب کنند و متوجه شوند که چه اشکالات و ایراداتی در کارشان وجود دارد.

ما در این مبحث هم در مورد مراحل چرخه حسابداری و هم آموزش طراحی فلوچارت حسابداری توضیحاتی را ارائه دادیم! طراحی این فلوچارت‌ها اصلاً سخت نیست، بلکه می‌تواند یک روش بسیار عالی برای ایجاد نظم در این چرخه نیز باشد و کارتان را راحت‌تر کند.

به هر حال طراحی و ترسیم فلوچارت حسابداری می‌تواند باعث حساب و کتاب دقیق‌تر شود. شما می‌توانید خیلی سریع متوجه شوید که در هر زمینه چقدر موجودی، برداشت، هزینه اضافه و غیره وجود دارد تا بتوانید ادامه کار را راحت‌تر و سریع‌تر پیش ببرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *