صورت مالی حسابداری | آشنایی با انواع و اهمیت آن

صورت مالی حسابداری

در زمینه‌های حسابداری شما باید اصطلاحات مختلفی را بلد باشید. اصطلاحاتی که به شما نشان می‌دهد چگونه می‌توانید کارتان را پیش ببرید و از چه طریقی باید حساب و کتاب خود را به صورت اصولی انجام دهید تا طرفین راضی باشند و دقت کارتان هم بالا برود.

یکی از مواردی که باید آن را تنظیم کنید، صورت مالی حسابداری است اما سوال اینجاست که دقیقاً به چه چیزی صورت مالی حسابداری گفته می‌شود. با ما همراه باشید تا در این باره اطلاعات کافی را در اختیارتان بگذاریم.

صورت مالی حسابداری چیست؟

صورت مالی حسابداری به یک گزارش مالی درون سازمانی یا برون سازمانی گفته می‌شود‌. شرکت‌های خصوصی و نیمه خصوصی باید این گزارش را ارائه داده باشند که تمامی جزئیات مربوط به فعالیت اقتصادی مجموعه یا واحد اقتصادی داخل آن ثبت می‌شود.

بیشتر بخوانید: تصمیم گیری مالی چیست

جزئیاتی مانند حقوق صاحبان سهام، سود و زیان، هزینه‌ها و مواردی از این قبیل داخل آن ثبت می‌گردد. صورت مالی در واقع یک گزارش استاندارد از وضعیت مالی شرکت به حساب می‌آید.

در حقیقت وقتی که شما صورت مالی داشته باشید، یک سری اطلاعات مهم داخل آنها قید می‌شود که شامل موارد زیر هستند:

  • تمامی فعالیت‌های مربوط به بنگاه اقتصادی در یک دوره زمانی مشخص داخل صورت مالی باید ذکر شود.
  • تمامی تنظیمات این صورت حساب‌ها باید بر اساس استانداردها و مبنای اصول حسابداری باشد.
  • همچنین باید از آن برای مقایسه شرکت‌ها یا پیش‌بینی وضعیت شرکت‌ها استفاده کرد.

اهمیت صورت مالی حسابداری

وقتی که این صورت مالی‌ها را تنظیم می‌کنید، باید در مورد اهمیت آنها هم اطلاعات داشته باشید. یعنی باید بدانید که هدف از تهیه آنها چیست.

در واقع تهیه یا تدوین صورت‌های مالی یک هدف مشخص دارد شما می‌توانید از طریق آنها اطلاعات جامع و کاملی داشته باشید که مربوط به عملکرد و وضعیت مالی است.

در واقع از این طریق می‌توانید به صورت خلاصه انعطاف واحد تجاری را نشان دهید. طبقه‌بندی درست و اصولی داشته باشید و کاری کنید که در نهایت به سود مطمئن برسید و از این طریق تصمیمات مرتبط با کار را اتخاذ نمایید.

برای اینکه بتوانید اصول مربوط به حسابداری را مشخص کنید، باید هدف اصلی خود را از قبل تعیین کرده باشید. در واقع اهمیت صورت مالی زمانی مشخص می‌شود که از طریق آن متوجه شوید پول از کجا آمده، در چه جایی خرج شده و الان در چه مرحله‌ای است. (شما میتوانید مقاله قرارداد حسابداری چیست + مزایا و نمونه برای اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.)

انواع مختلف صورت مالی

زمانی که صحبت از صورت مالی حسابداری می‌شود، خیلی از شما در مورد انواع آنها اطلاعات ندارید. در صورتی که شناخت انواع صورت مالی به شما کمک می‌کند تا تنظیم قرارداد را درست انجام دهید و اطلاعات را بهتر متوجه شوید که انواع آنها شامل موارد زیر است:

انواع مختلف صورت مالی

ترازنامه

ترازنامه در واقع همان اجزا یا انواع صورت مالی به حساب می‌آید که محتویات مالی موسسات داخل آنها قید شده است. یک سری یادداشت‌های توضیحی مرتبط هم برای آنها وجود دارد که در مورد یک وضعیت مالی واحد تجاری صحبت می‌کنند که شامل حقوق، بدهی و دارایی صاحبان سرمایه است و شما می‌توانید ارتباط بین این عناصر را به درستی متوجه شوید.

ساختار مالی یک مجموعه توسط ترازنامه مشخص می‌شود و شما می‌توانید ارتباط دقیق بین بدهی، دارایی، حقوق صاحبان و سهام موسسه را به درستی متوجه شوید.

صورت سود و زیان

در مورد انواع صورت مالی حسابداری باید به صورت سود و زیان هم اشاره کرد. تمامی درآمدها و هزینه‌هایی که در یک شرکت در یک دوره مالی انجام می‌شود؛ توسط صورت سود و زیان مشخص خواهد شد.‌

در واقع شما از این طریق که یک نوع صورت مالی است، می‌توانید متوجه عملکرد یک شرکت شوید، در مورد تصمیمات مالی سهامداران و مدیران آگاهی پیدا کنید و از این طریق وضعیت مالی را تحت کنترل بگیرید و نتایج آن را در یک دوره مالی مشخص انعکاس دهید.

بیشتر بدانید: محاسبه سود و زیان در حسابداری

شما می‌توانید از طریق این صورت مالی تصمیمات قوی‌تری را از لحاظ مالی و حسابداری بگیرید. درآمد و هزینه‌های شما دقیق‌تر مشخص می‌شود و متوجه استانداردهای خود خواهید شد.

صورت و زیان جامع

برای اینکه بتوانید ابعاد عملکرد مالی را در یک دوره زمانی مشخص بشناسید، باید از درآمدها و هزینه‌ها در آن دوره اطلاعات داشته باشید. در نتیجه باید یک صورت مالی حسابداری مشخص داشته باشید که به آن صورت سود و زیان جامع گفته می‌شود.

در واقع یکی از انواع صورت‌های مالی به حساب می‌آید که از طریق آن می‌توانید در یک دوره مالی مشخص، درآمدها و هزینه‌های شناسایی شده را به صاحبان سرمایه متوجه شوید و عناصر تشکیل دهنده آنها را از یکدیگر تفکیک دهید.

این گزارشات شامل همه اقلامی می‌شود که برای حقوق صاحبان سرمایه آن را در نظر می‌گیرند و ربطی هم به آورده و ستانده صاحبان سرمایه ندارد اما مواردی مانند سود یا زیان خالص و یا ضرر و زیان مربوط به درآمدها و هزینه‌های شناسایی شده به صورت تفکیک شده داخل آن مشخص می‌شود‌.

صورت جریان وجوه نقد

از دیگر صورت مالی‌های حسابداری باید به صورت جریان وجوه نقد اشاره کرد که در مورد مصرف وجه نقد از طریق واحد تجاری صحبت می‌کند. در واقع یک نوع صورت مالی است که سود خالص با خالص جریان‌های نقدی در آن مشخص می‌شود و یک گزارش دوره‌ای در مورد جریان‌های ورودی و خروجی وجه نقد دارد.

با استفاده از این صورت مالی حسابداری هرگونه کاهش یا افزایش در مبلغ وجه نقد مربوط به معاملات با اشخاص حقیقی یا حقوقی کاملاً مشخص می‌شود و به نمایش در می‌آید که از شخصیت حقوقی واحد تجاری مستقل است و آن را متفاوت از دیگر رویدادها به نمایش می‌گذارد.

همچنین جریان نقدی را انعکاس می‌دهد که شامل فعالیت‌های عملیاتی، تهیه، تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی، مالیات بر درآمد، بازده سرمایه‌گذاری و سودهای پرداختی مربوط به تامین مالی و مراحل تجزیه و تحلیل صورت مالی می‌شود.

برای اینکه شما بتوانید هر کدام از انواع صورت های مالی‌ ر  ا تنظیم کنید و اهمیت آن را به درستی به اجرا در بیاورید، نیاز به افراد متخصص دارید‌؛ افرادی که در زمینه تنظیم هر کدام از این صورت مالی‌های حسابداری به اندازه کافی تجربه داشته باشند و بتوانند به شما کمک کنند تا کارتان را دقیق و اصولی انجام دهید.

از طرفی اهمیت صورت وضعیت‌ها را جدی می‌گیرند، محافظه‌کاری‌های لازم را رعایت می‌کنند، هرگونه خوش‌بینی یا زیاد بینی را حذف کرده و با توجه به موقعیت مالی شرکت؛ صورت مالی‌ها را تنظیم می‌کنند که کاملاً هم قابل فهم و به دور از هرگونه پیچیدگی است.

در واقع صورت مالی‌ای مفید شناخته می‌شود که هیچ گونه چالش و پیچیدگی خاصی را به وجود نیاورد و شما خیلی راحت بتوانید آن را درک کنید، نیازی به تجزیه تحلیل خاصی در آن وجود نداشته باشد و در راستای تصمیم گیری مدیریتی بتوانید آن را به اجرا در بیاورید‌.

جمع‌بندی

صورت مالی حسابداری یکی از مواردی است که خیلی از شما در زمینه حسابداری قصد دارید که در مورد آن اطلاعات کسب کنید اما شاید خیلی تجربه نداشته باشید.

ما در این مبحث به طور کامل راجع به صورت مالی با شما صحبت کردیم و اطلاعاتی را در اختیارتان گذاشتیم. همچنین برایتان توضیح دادیم که اهمیت صورت مالی چیست و به چه هدفی آن را استفاده می‌کنند و انواع آن شامل چه مواردی می‌شود.

در واقع این صورت مالی‌ها چهار نوع را تشکیل می‌دهند که ما همه آنها را برایتان توضیح داده و گفتیم که هر کدام چه ابعادی از وضعیت مالی یک شرکت را محاسبه می‌کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *