تنخواه گردانی رایگان در اکسل + مزایا و معایب آن

تنخواه گردانی رایگان در اکسل

تنخواه گردان، وجه نقد جزئی به‌شکل وجه نقد است که برای مخارج خرد و ریز شرکت و یا هر سازمانی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌دلیل اینکه این مبالغ بسیار کوچک هستند و ممکن است طی روز، به دفعات متعدد نسبت به پرداخت آن‌ها اقدام شود، بنابراین پرداخت از طریق چک و طی‌کردن مراحل اداری ثبت آن در شرکت، کار عقلانی و رایجی نیست.

بنابراین لازم است که شخصی در هر ارگان با سمت تنخواه دار وجود داشته باشد تا مسئول رسیدگی به پرداخت این وجوه باشد. فرم‌های متعددی وجود دارند که می‌توان با کمک آن، تنخواه گردانی رایگان را به‌راختی و بدون پرداخت هزینه ثبت کرد.

تنخواه گردانی در اکسل، یکی از راه‌های ساده و رایگان برای حسابرسی به این وجوه خرد و ریز رایج در شرکت‌ها است.

تنخواه گردانی چیست؟

تنخواه گردانی، به مجموعه اموری اطلاق می‌شود که تنخواه دار، نسبت به پرداخت و انجام عملیات‌های مختلف در سازمان یا شرکت، اقدام می‌کند. تنخواه گردان، یک حساب نقدی است که یک تجارت برای پرداخت هزینه‌های معمول و کوچک به آن متکی است و تنخواه گردان، با استفاده از این حساب، خرده وجوه و هزینه‌های جزئی شرکت اعم از خرید مایحتاج امور اداری و هزینه‌های کوچک دیگر را پرداخت می‌کند.

بنابراین، تنخواه دار، به شخصی گفته می‌شود که به عنوان فردی امین در شرکت، مبلغی که در اختیار او قرار داده می‌شود را در جهت رفع نیازهای خرد و پرداخت‌های روتین شرکت، صرف می‌کند.

براساس همین تعریف، تنخواه گردانی نیز به انجام این امور توسط تنخواه دار گفته می‌شود. تنخواه گردانی در اکسل، یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین راه‌هایی است که می‌توان با کمک آن، عملیات مورد نظر را به‌صورت رایگان و بدون خریداری برنامه یا سامانه خاص، انجام داد.

تنخواه گردانی رایگان به چه صورت انجام میشود؟

اکسل، همیشه یک کلید راهگشا برای ایجاد و جمع‌بندی لیست‌های مختلف برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ بوده است. فرض کنید به‌عنوان یک نیروی تنخواه گردان در یک شرکت بزرگ مشغول به کار هستید و روزانه، خریدهای بسیار زیاد اما خرد و کوچکی را برای رفع نیازهای پرسنل و واحدهای اداری مختلف، انجام می‌دهید.

تنخواه گردانی رایگان چیست؟

بنابراین اگر بخواهید این پرداخت‌های متعدد را روی یک کاغذ بنویسید، ممکن است به چندین برگه مختلف برای ثبت آن‌ها نیاز داشته باشید و تازه این پایان ماجرا نیست؛ زیرا برای حساب و کتاب‌های پایان ماه، باید به ازای 30 روز متوالی، این پرداخت‌های درون شرکتی را جمع‌آوری کرده و چرتکه بیندازید.

بیشتر بخوانید: مهم ترین وظایف تنخواه دار چیست ؟

بدون شک، در چنین مواردی، با اشتباهات عدیده نوشتاری، محاسباتی و یا حتی مفقودشدن برگه‌های مختلف، روبه‌رو خواهید شد و باید به ازای تک‌تک ریال‌هایی که به حساب شما برای انجام تنخواه گردانی واریز شده است، پرداخت‌ها و جزئیات آن را به مسئول خود، ارائه دهید.

دقیقا همین جاست که تنخواه گردانی رایگان در اکسل به کمک شما می‌آید. فرم‌های آماده پیش فرض متعددی برای انجام این کار در سایت‌های مختلف وجود دارد که می‌توانید با دانلود آن، کار خود را راه بیندازید.

اما اگر جزئیات فرض‌شده در این فرم‌ها با کار شما تطابق زیادی نداشت، جای نگرانی وجود ندارد، با چند کلیک ساده در اکسل، می‌توانید شیت‌های دلخواه خود را با جداول و فهرست‌بندی‌های مورد نیاز ایجاد کنید و از محاسبات دقیق و بدون خطا تنخواه گردانی در اکسل لذت ببرید.

مزایا تنخواه گردانی در اکسل

زمانی که برای مکتوب‌کردن محاسبات خود صرفا از یک کاغذ و قلم استفاده می‌کنید، علاوه بر اینکه ممکن است اشتباهات محاسباتی بسیار زیادی را داشته باشید، قادر نخواهید بود که بر جریان تنخواه گردانی شرکت، نظارت کافی داشته باشید.

تنخواه گردانی رایگان در اکسل به شما کمک می‌کند تا این مشکلات و اشتباهات رایج را نداشته باشید و بتوانید با دقت بیشتر، جریانات پرداختی متعددی را به‌راحتی و رایگان، انجام دهید.

شما برای آگاهی از فرم تنخواه میتوانید مقاله نمونه فرم تنخواه حسابداری را مطالعه کنید.

مزایا و معایب تنخواه گردانی در اکسل، موارد بسیار زیاد و متنوعی است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کنترل بر اشتباهات: تنخواه گردانی در اکسل، توسط صندوقدار در فواصل زمانی معین بررسی می‌شود تا در صورت ارتکاب اشتباه، به زودی اصلاح شود و از بروز مشکلات نقدینگی شرکت جلوگیری شود.

کنترل بر مخارج خرد: با استفاده از تنخواه گردانی رایگان در اکسل می‌توان مخارج جزئی ار در حد وجوه نقد نگهداری کرد و از میزان تعیین‌شده تجاوز نکرد؛ زیرا تنخواه دار هرگز نمی‌تواند بیش از مقدار پول موجود خرج کند.

کنترل کلاهبرداری: از مزایا و معایب تنخواه گردانی در اکسل می‌تواند به نظارت بر جزئی‌ترین هزینه‌های پرداخت‌شده اشاره کرد. با کمک تنخواه گردانی در اکسل می‌توان تمام هزینه‌های خرد انجام‌شده را ردیابی کرد و به‌اصطلاح هیچ پولی از حساب و کتاب‌های پایان ماه، در نمی‌رود.

معایب تنخواه گردانی در اکسل

تنخواه گردانی رایگان در اکسل، یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای درج و ثبت تراکنش‌های مالی خرد و کوچک در شرکت‌هاست که می‌توان با کمک آن، یک لیست مرتب و دقیق از تمام پرداختی‌ها داشت.

با این حال، این روش رایگان هم علاوه بر تمام مزایا و معایب تنخواه گردانی در اکسل، چالش‌هایی را نیز به همراه دارد.

برخی از این چالش‌ها عبارت‌اند از:

دانش اکسل: اکسل، برنامه بسیار جامع و کاربردی است که برای اینک کار، گزینه مناسب و در دسترسی محسوب می‌شود؛ اما تنها ایراد آن این است که باید دانش کافی در این زمینه داشته باشید تا بتوانید به‌راحتی از تمام آیتم‌ها و امکانات موجود استفاده کنید.

درج مدارک: یکی از مهم‌ترین کارها در تنخواه گردانی این است که شما باید مدرکی برای تراکنش‌ و پرداخت‌های خرد خود ارائه دهید و امکان درج این مدارک، به شکلی کاربردی در اکسل وجود ندارد.

شما میتوانید برای استفاده از نرم افزار تنخواه گردان که معایب اکسل را به طور کامل پوشش داده است به صفحه تنخواه گردانی مراجعه کنید.

جمع بندی

تنخواه گردانی، یکی از مشاغل مهم و کاربردی در تمامی شرکت‌هاست که عموما زیر نظر بخش حسابداری فعالیت‌های آن، نظارت می‌شود.

تنخواه دار برای انجام امور تنخواه گردانی رایگان، می‌تواند از روش‌های مختلفی برای ثبت و درج تراکنش‌های خود استفاده کند که بهترین و در دسترس‌ترین آن‌‌ها، تنخواه گردانی در اکسل است.

اگرچه مزایا و معایب تنخواه گردانی در اکسل، متعدد و مختلف هستند، با این‌حال همچنان، به‌عنوان یک روش کاربردی و بستری امن و مطمئن برای ثبت و بررسی این پرداخت‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *