بودجه تنخواه | مدیریت + نحوه ثبت

بودجه تنخواه چیست

در مقاله زیر به مبحث بودجه و انحراف بودجه در گزارش‌های تنخواه پرداخته خواهد شد. همچنین نحوه ثبت و مدیریت این گزارش‌ها به‌طور مفصل آموزش داده می‌شود. بودجه تنخواه به‌عنوان ابزاری کلیدی برای پیش‌بینی، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا هزینه‌های آینده را با دقت بیشتری برآورد کرده و برای هر سرفصل حساب، بودجه‌ای مشخص تخصیص دهند.

بودجه تنخواه چیست؟

در فرآیند مدیریت مالی شرکت‌ها، پیش‌بینی از هزینه‌ها و بودجه‌بندی مناسب دارای اهمیت می‌باشد. بودجه تنخواه به‌عنوان یک ابزار پیش‌بینی، به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که هزینه‌های آینده را به‌طور دقیق‌تری برآورد کرده و برای هر سرفصل‌حساب، بودجه‌ای تخصیص دهند. این پیش‌بینی‌ها به تنخواه‌داران کمک می‌کند تا هزینه‌های خود را در چارچوب بودجه تعیین‌شده مدیریت کنند.

انحراف بودجه چیست؟

انحراف از بودجه تنخواه به اختلاف میان بودجه تخصیص‌یافته و مقدار واقعی هزینه‌های انجام‌شده اشاره دارد. این انحراف می‌تواند به‌صورت تفکیک‌شده برای هر سرفصل یا به‌صورت کلی محاسبه شود.

به‌طور کلی، دو نوع انحراف وجود دارد: انحراف مثبت و انحراف منفی. انحراف مثبت زمانی رخ می‌دهد که هزینه‌ها کمتر از بودجه پیش‌بینی‌شده باشد، در حالی که انحراف منفی به معنای هزینه‌های بیشتر از بودجه تعیین‌شده است.

هر دو نوع انحراف، اگر درصد بالایی داشته باشند، نشان‌دهنده عدم دقت در پیش‌بینی بودجه است و به معنای این است که برنامه‌ریزی بودجه به‌درستی انجام نشده است.

ثبت بودجه گزارش تنخواه در نرم‌افزار

در این بخش می‌توانید برای گزارش‌های تنخواه تنخواه‌داران بودجه تعریف کنید، تا از میزان انحراف هر گزارش تنخواه اطلاع پیدا کنید. برای تعریف بودجه تنخواه در صفحه «خانه» پنل مدیریت بر روی «عملیات جدید» کلیک کنید سپس بر روی «ثبت بودجه تنخواه» کلیک کنید (عکس 1). برای آگاهی بیشتر مقاله گزارش ماهانه تنخواه‌گردان مناسب چه افرادی است ؟ را بخوانید.

پس از کلیک بر روی «ثبت بودجه تنخواه» باید تنخواه‌درا خود را انتخاب کنید (عکس 2) و سپس اگر قبلا بودجه‌ای برای این تنخواه‌دار تعیین کرده باشید می‌توانید آن بودجه را کپی کنید و بودجه جدیدی بسازید.

پس از باز شدن فرم ثبت بودجه تنخواه (عکس 3) در قسمت بالای صفحه می‌توانید شماره گزارش تنخواه مد نظر خود را که می‌خواهید برای آن بودجه تعریف کنید، انتخاب کنید. در قسمت پایین‌تر سرفصل‌حساب‌های شما نمایش داده می شود و می‌توانید برای هر سرفصل حساب یک بودجه تعیین کنید.

در واقع بودجه گزارش تنخواه برابر با مجموع بودجه‌های تعیین شده برای سرفصل‌حساب‌های مختلف می‌باشد. در انتها بر روی دکمه  در سمت راست بالای فرم کلیک کنید تا بودجه تعریف شده ذخیره شود.

ثبت بودجه گزارش تنخواه در نرم‌افزار

گزارش‌گیری از بودجه‌های تنخواه

برای مشاهده گزارش‌های بودجه تنخواه که برای تنخواه‌داران خود ایجاد کرده‌اید در صفحه «خانه» پنل مدیریت بر روی «گزارش‌های بودجه تنخواه» کلیک کنید (عکس 4).

در این قسمت بودجه‌هایی که برای گزارش‌های تنخواه تنخواه‌دارهای خود ایجاد کرده‌اید را مشاهده می‌کنید (عکس 5). انحراف بودجه برابر با جمع بودجه اختصاص داده شده به آن گزارش تنخواه منهای جمع هزینه‌های صورت گرفته در آن گزارش تنخواه، می‌باشد.

در عکس 5 با کلیک بر روی هر ردیف می‌توانید بودجه‌ای تعیین شده و هزینه‌های صورت گرفته در آن گزارش تنخواه را به تفکیک سرفصل‌حساب‌ها مشاهده کنید (عکس 6). همچنین در عکس 6 با کلیک بر روی  می‌توانید بودجه‌ تعریف شده را ویرایش و یا حذف نمایید. برای پرینت گرفتن از این بودجه نیز می‌توانید با کلیک بر روی  فایل خروجی با به صورت PDF و EXCEL تهیه کنید.

گزارش‌گیری از بودجه‌های تنخواه

در عکس 5 می‌توان با کلیک بر روی  در سمت چپ پایین صفحه، برای گزارش‌های‌ تنخواه بودجه‌ تعریف کنید. پس از کلیک بر روی این دکمه باید تنخواه‌درا خود را انتخاب کنید و سپس اگر قبلا بودجه‌ای برای این تنخواه‌دار تعیین کرده باشید می‌توانید آن بودجه را کپی کنید و بودجه جدیدی بسازید.

بیشتر بدانید: گزارش تنخواه | آموزش ثبت + نمونه گزارش

پس از باز شدن فرم ثبت بودجه تنخواه (عکس 7) در قسمت بالای صفحه می‌توانید شماره گزارش تنخواه مد نظر خود را که می‌خواهید برای آن بودجه تعریف کنید، انتخاب کنید. در قسمت پایین‌تر سرفصل‌حساب‌های شما نمایش داده می شود و می‌توانید برای هر سرفصل حساب یک بودجه تعیین کنید.

در واقع بودجه گزارش تنخواه برابر با مجموع بودجه‌های تعیین شده برای سرفصل‌حساب‌های مختلف می‌باشد. در انتها بر روی دکمه  در سمت راست بالای فرم کلیک کنید تا بودجه تعریف شده ذخیره شود.

گزارش‌گیری از بودجه‌های تنخواه

عکس7

جمع‌بندی

همانطور که در بالا اشاره شد، با تعریف بودجه‌های تنخواه و مشاهده گزارش‌های مرتبط، شرکت‌ها می‌توانند هزینه‌های خود را به‌طور مؤثرتری مدیریت کرده و از بروز انحرافات بزرگ جلوگیری نمایند. بهره‌گیری از این ابزارها به بهبود دقت پیش‌بینی‌ها و افزایش کارایی مالی شرکت‌ها کمک شایانی می‌کند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!