آموزش تایپ ده انگشتی فارسی

آموزش تایپ ده انگشتی فارسی

 

تایپ سریع فارسی یک مهارت است که ممکن است هر کسی به آن نیاز داشته باشد. یاد داشتن تایپ ده انگشتی می تواند یک امتیاز محسوب شود. تایپ ده انگشتی مهارتی است که با دانستن آن می توانید بدون نگاه کردن به صفحه کلید، سرعت تایپی ۵ برابر افراد عادی داشته باشید. و به طور متوسط حدود ۲۰۰ حرف را در یک دقیقه تایپ نمایید.

در گذشته تایپ ده انگشتی ، مهارتی بود که فقط مخصوص برخی افراد خاص مانند تندنویسان دادگاه، رونویس ها و تعداد معدودی از نویسندگان بوده است. امروزه تایپ ده انگشتی مهارتی است که هر کسی می تواند آن را یاد بگیرد و با استفاده از آن بتواند در زمان کم، به سرعت متن موردنظر خود را تایپ کند. در ادامه قصد داریم به زبان ساده تایپ ده انگشتی و تایپ سریع فارسی را بطور خلاصه شرح دهیم.

مرحله اول

قدم اول در تایپ سریع درست نشستن و زاویه شما با مانیتور است. در تصویر زیر نحوه صحیح درست نشستن پشت میز برای تایپ ، نشان داده شده است. درست نشستن علاوه بر این که برای سلامتی شما مفید است، موجب تسلط شما بر مانیتور و کیبورد خواهد شد.

مرحله اول در آموزش تایپ ده انگشتی فارسی

در مرحله بعد مطمئن شوید که مانیتور کامپیوترتان درست در مقابل چشمان شما باشد. و به این صورت نباشد که شما از بالا یا پایین به مانیتور نگاه کنید. همچنین نور صفحه نمایش مانیتور خود را تا حد امکان کم کنید ، تا چشم ها اذیت نشوند.

قدم اول در آموزش تایپ ده انگشتی فارسی

مرحله دوم

اگر به صفحه کلید کامپیوتر خود دقت کنید، می بینید که دو دکمه‌ی مرحله دوم تایپ ده انگشتی فارسی حرف ت و مرحله دوم تایپ ده انگشتی فارسی حرف ب دارای برجستگی های کوچکی هستند. با استفاده از این برجستگی‌ها می توانید بدون نگاه کردن به صفحه کلید ، این دو دکمه را با استفاده از انگاشتانتان پیدا کنید. حالا انگشت اشاره دست راست خود را بر روی حرف مرحله دوم تایپ ده انگشتی فارسی حرف ت و انگشت اشاره دست چپ را بر روی حرف مرحله دوم تایپ ده انگشتی فارسی حرف ب قرار دهید.

آموزش تایپ ده انگشتی فارسی ، کیبورد فارسی

در این حالت دکمه های مربوط به حروف ک، م، ن، ت و ب، ی، س، ش در زیر انگشتان شما قرار دارند. چند بار دست خود را از صفحه کلید بردارید و سعی کنید بدون نگاه کردن به صفحه کلید، و فقط با استفاده از حس لامسه دو انگشت اشاره خود را ر روی کلید های دارای برجستگی قرار دهید.

مرحله سوم

در مرحله بعد دو انگشت سبابه خود را روی دکمه SPACE قرار دهید و 6 انگشت باقیمانده را به ترتیب روی دکمه های کنار حروف تایپ ده انگشتی فارسی حرف ت و تایپ ده انگشتی فارسی حرف ب بگذارید. البته که نباید دکمه ها را فشار دهید، و فقط این کلیدها محل استقرار انگشتانتان باشد. با مستقر شدن دستتان در این حالت، تمامی کلیدهای دیگر صفحه کلید، نسبت به این هشت کلید ردیف وسط، قابل دسترس می باشد. این هشت کلید پر تکرارترین حروف البفای فارسی هستند.

مرحله چهارم

در ادامه برای تایپ کردن، وقتی می خواهید حرف خاصی را تایپ کنید، هر کلیدی را که می خواهید فشار دهید باید از بین هشت انگشت ردیف وسط، فقط انگشتی که به آن دکمه نزدیک تر است از جای خود بلند شده، کلید موردنظر را فشار داده و دوباره به جای خود برگردد. پس از برگشتن انگشت به همان موقعیت اولیه ای که توافق کردیم، انگشت بعدی جهت فشردن دکمه بعدی از جای خود بلند شده، دکمه را فشار داده و به جای خود باز می گردد. این روند برای تایپ همه ی متن مورد استفاده قرار می گیرد. هر بار فق یک انگشت از جای خود بلند شده، کلید موردنظر را فشار داده و سپس به جای مشخص شده اش باز می گردد.

قدم چهارم در تایپ ده انگشتی فارسی

در هنگام تایپ ده انگشتی ، ممکن است با بلند شدن یک انگشت (برای تایپ حرف موردنظر روی صفحه کلید)، انگشت دیگری نیز به طور غیر ارادی از جای خود بلند شود. این موضوع چون یک امر غیر ارادی است، اشکالی ندارد. اما مهم این است که پس از فشردن کلید مورد نظر هر دو انگشتی که از جای خود بلند شده اند، به جای اولیه خود بازگردند.

مرحله پنجم

در شروع تایپ به صورت تایپ ده انگشتی، ممکن است انجام تایپ با این روش، کمی برایتان سخت باشد، یا احساس کنید که خیلی کند هستید؛ حتی ممکن است در ابتدای تایپ به صورت تایپ ده انگشتی کند تر از قبل باشید. اما این را درنظر بگیرید که به مرور و با تمرین زیاد در این کار ماهر خواهید شد. در نتیجه این مهارت و سرعت بالا در تایپ به شما امتیازات زیادی خواهد داد. و با استفاده از آن می توانید انجام کار های خود را سرعت بخشید. تنها راه حرفه ای شدن در این کار صبر، پشتکار و تمرین زیاد است.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *