مرکز هزینه چیست + نحوه‌ی ساخت و تهیه گزارش

در این مقاله، به‌صورت جامع به مدیریت مراکز هزینه در نرم‌افزار تنخواه‌گردان می‌پردازیم. یکی از نقاط قوت این نرم‌افزار، ارائه ابزارهای پیشرفته برای طبقه‌بندی هزینه‌هاست که به کاربران در تصمیم‌گیری‌های مالی و مدیریت هزینه‌ها کمک می‌کند. در ادامه، روش‌های دسته‌بندی هزینه‌ها و تهیه گزارش‌های مرتبط را بررسی خواهیم کرد.

مرکز هزینه چیست و چه کاربردی دارد؟

مراکز هزینه در کنار سرفصل‌های حساب (برای مدیریت سرفصل‌های حساب می‌توانید از این لینک استفاده کنید) استفاده می‌شوند تا بتوان دسته‌بندی دقیق‌تری از هزینه‌ها داشت.

در سازمان‌ها، مراکز هزینه می‌توانند واحدهای سازمانی مانند واحد اداری، واحد مالی و غیره باشند. همچنین، در کارهای پروژه‌ای، پروژه‌ها را می‌توان به عنوان مراکز هزینه تعریف کرد، مانند پروژه اقدسیه، پروژه طرشت و غیره.

مدیریت مراکز هزینه در نرم افزار تنخواه‌گردان

برای مشاهده لیست مراکز هزینه در نرم‌افزار تنخواه‌گردان، در یک شرکت که ایجاد کرده‌اید می‌توانید در صفحه «خانه» بر روی «تنظیمات» کلیک کنید و سپس بر روی «لیست مراکز هزینه » کلیک کنید (عکس 1). در این قسمت لیست مراکز هزینه‌ای را که قبلا ایجاد کرده‌اید مشاهده می‌کنید (عکس 2).

برای ایجاد مراکز هزینه در عکس 2 بر روی  کلیک کرده و به فرم ایجاد مرکز هزینه بروید (عکس 3). در فرم باز شده، باید نام مرکز هزینه را تایپ کنید. همچنین در این فرم می‌توانید با فعال‌سازی بخش کد مرکز هزینه، کدینگ حسابداری مرکز هزینه مربوطه در نرم‌افزار حسابداری دلخواه را تعریف کنید، لازم به ذکر است که از این کد برای اتصال به نرم‌افزارهای حسابداری استفاده خواهد شد. شما میتوانید برای آگاهی بیشتر مقاله حسابداری ابری (آنلاین) | نسل جدید حسابداری را مطالعه کنید.

اگر در نرم افزار تنخواه‌گردان از تیم‌های تنخواه‌داری استفاده می‌کنید (بیش از یک تیم‌ تنخواه‌داری تعریف کرده‌اید) و مرکز هزینه مربوط به هر تیم متفاوت است، می‌توانید تیک مربوط به هر تیم را گذاشته و یا بردارید تا مرکز هزینه ایجاد شده در تیم مربوط به خود قرار گیرد (عکس 3).

عکس 3

برای ویرایش یا حذف مراکز هزینه باید در عکس 2 بر روی  رو به روی مرکز هزینه مد نظر خود کلیک کنید تا یک منو به شما نمایش داده شود (عکس 4)، سپس باید گزینه ویرایش یا حذف را انتخاب کنید.

با انتخاب گزینه ویرایش به فرم ویرایش مرکز هزینه مربوطه خواهید رفت و می‌توانید اطلاعات مد نظر خود را ویرایش نمایید. با انتخاب گزینه حذف، یک سوال جهت اطمینان از عملیات حذف پرسیده می‌شود که باید شما آن را تایید نمایید. لازم به ذکر است که تنها مراکز هزینه‌ای قابلیت حذف را خواهند داشت که در هیچ پرداخت و یا دریافتی استفاده نشده باشند.

عکس 4

تعیین مرکز هزینه برای هزینه‌ها

برای تهیه گزارش‌های تفکیکی از مراکز هزینه، لازم است هنگام ثبت مخارج و هزینه‌ها، آن‌ها را در مرکز هزینه مربوطه دسته‌بندی کنید. این دسته‌بندی در فرم‌های پرداخت با استفاده از تعیین ریز اقلام امکان‌پذیر است. برای آموزش کامل و جامع نحوه ثبت هزینه‌ها و دسته‌بندی آن‌ها در مراکز هزینه، می‌توانید از این لینک استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید: آموزش ثبت پرداخت‌ها و هزینه‌ها در نرم‌افزار تنخواه‌گردان

گزارش طبقه‌نبدی مخارج به تفکیک مراکز هزینه

زمانی که هزینه‌ها را در نرم‌افزار تنخواه‌گردان طبقه‌بندی کردید، می‌توانید از گزارش طبقه‌بندی مخارج استفاده کنید. این گزارش به‌طور دقیق مشخص می‌کند که مخارج شرکت در کدام مراکز هزینه بوده است.

این اطلاعات به شما امکان می‌دهد تا برآورد دقیقی از هزینه‌های مختلف خود در ماه‌های آینده داشته باشید. این امر در تخصیص منابع و مدیریت مالی بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است. برای آموزش نحوه گزارش‌گیری به تفکیک مراکز هزینه، می‌توانید از این لینک استفاده نمایید.

جمع‌بندی

در این مقاله به اهمیت و روش‌های مدیریت مراکز هزینه در دسته‌بندی و نظارت بر مخارج پرداخته شده است. با طبقه‌بندی دقیق هزینه‌ها، می‌توان کنترل بهتری بر امور مالی داشت. همچنین، نحوه اختصاص مراکز هزینه به پرداخت‌ها و تهیه گزارش‌های مرتبط نیز مورد بحث قرار گرفته است.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!