شرکت پیمانکاری چیست +هزینه و انواع آن

شرکت پیمانکاری چیست

شما به عنوان یک سازنده برای اطمینان از اینکه یک پروژه مهندسی بدون مشکل پیش برود، باید قدرت تجزیه و تحلیل بخش‌های مختلف آن را داشته باشید. اگر تجربه و پیشینه در پروژه موردنظر را نداشته باشید، باید از یک متخصص کمک بگیرید.

یک شرکت‌ پیمانکاری همان جایی است که می‌توانید صفر تا صد کارتان را به آن بسپارید و نگران بقیه مراحلش نباشید. ما در این مقاله همه چیز از تعریف یک شرکت پیمانکاری، انواع و هزینه آن را برایتان شرح خواهیم داد.

تعریف شرکت پیمانکاری

این شرکت با بستن قرارداد با افراد حقوقی و حقیقی کارهایی مثل ساخت، نصب، اجرا، حمل، تهیه و… را برای آنها انجام می‌دهد. شرکت پیمانکاری بر اساس میزان تواناییشان که عواملی مثل سابقه و تجربه، تعداد نیروی کاری و توان مالی در آن دخیل هستند، رتبه‌بندی می‌شوند.

گاهی شرکت طرف قرارداد ناظری را برای نظارت بر این شرکت تعیین می‌کند. اما این شرکت چه هزینه‌هایی دارد؟ در ادامه جواب این سوال را خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: حسابدار پیمانکار چیست؟

هزینه شرکت پیمانکاری

هزینه‌های چنین شرکتی به چند دسته تقسیم می‌شوند:

هزینه شرکت پیمانکاری

هزینه آشکار:

هزینه‌هایی که قابل اندازه‌گیری هستند.

هزینه پنهان:

هزینه‌هایی مثل هزینه ساخت جاده در وسط یک جنگل که قابل اندازه‌گیری نیستند زیرا علاوه بر مخارج عمرانی، هزینه‌های زیست محیطی هم در پی خواهند داشت که جبران‌ناپذیرند.

هزینه ثابت:

این هزینه حتی اگر پروژه تعطیل شود باید پرداخت شود. نمونه آن هم اجاره دفتر کار شرکت است.

هزینه متغیر:

خرجی مثل هزینه سیمان است که بسته به مقیاس پروژه متغیر است.

هزینه جاری:

مواردی از قبیل هزینه دستگاه‌ها و کار پیمانکاران را شامل می‌شود.

هزینه عملیاتی:

مستقیما با ساعت کار و دستمزد کارگران، دستگاه‌ها و متریال در ارتباط است.

هزینه غیرعملیاتی:

این هزینه‌ها مثل اجاره دفتر شرکت پیمانکاری غیرمستقیم هستند و به تولید و خدمات ربطی ندارند.

قراردادهای پیمانکاری

هنگام سپردن کارها به یک این نوع شرکت باید با آن قرارداد ببندید. این قراردادها انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

قراردادهای پرداخت کلی: پیمانکار با هزینه مشخص تمام کار را انجام می‌دهد که این هزینه می‌تواند ثابت یا شناور باشد.

قراردادهای دائمی: این قرارداد برای سرعت بخشیدن به زمان انجام پروژه یا تعمیرات دوره‌ای بسته می‌شود.

قراردادهای سنجشی: این قرارداد زمانی بسته می‌شود که حدود کار دقیق مشخص نیست و همه چیز آن به طور تخمینی برآورد خواهد شد.

قرارداد مدیریتی: معمولا این نوع شرکت به منظور هماهنگی و مدیریت طراحی و ساخت، این نوع قرارداد را می‌بندد.

انواع شرکت پیمانکاری

شاید تصور کنید شرکت‌های پیمانکاری فقط در عملیات ساختمان‌سازی فعالیت می‌کنند اما لازم است بدانید که این شرکت‌ها انواع مختلفی دارند:

انواع شرکت پیمانکاری

1-راه و ترابری

2- نیرو

3- ارتباطات

4- مرمت آثار باستانی

5- تاسیسات و تجهیزات

6- کشاورزی

7- صنعت و معدن

8- کشاورزی

9- آب

10- کاوش‌های زمینی

11- و ساختمان

به دلیل اینکه شرکت‌های پیمانکاری ساختمان در بین اکثر افراد شناخته‌شده‌تر هستند، در ادامه به انواع شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند، خواهیم پرداخت.

1-شرکت معماری/ طراحی

شرکت‌های معماری یا طراحی برای اغلب پروژه‌های ساختمانی، نقشه‌هایی را طراحی می‌کنند. این شرکت‌ پیمانکاری معمولا توسط بنگاه‌های املاک یا مالک پروژه استخدام می‌شوند.

شرکت‌های طراحی نقش حیاتی دیگری هم دارند. آنها درخواست‌های پرداختی سایر شرکت‌های ساختمانی که روی پروژه کار می‌کنند را بررسی خواهند کرد. این شرکت‌ها برنامه‌ها را با نقشه‌ها و معیارهای خود مقایسه می‌کنند تا برنامه را تأیید یا رد کنند.

برخی از این شرکت‌ها به‌ عنوان شرکت‌های طراحی-ساخت کار می‌کنند، به این معنا که نه تنها نقشه‌ها و طرح‌ها را ترسیم می‌کنند، بلکه به عنوان پیمانکار عمومی پروژه هم وارد عمل می‌شوند.

در این صورت، آنها نه تنها برنامه‌ها را بررسی می‌کنند، بلکه مسئولیت استخدام پیمانکاران تخصصی و توزیع پرداخت‌ها را هم بر عهده خواهند داشت.

2- شرکت مهندسی

شرکت‌های مهندسی به منظور تهیه نقشه‌ها برای پروژه‌ های پیچیده تجاری، کارهای عمومی یا عمرانی، در کنار شرکت‌های معماری، کار خواهند کرد. نقش این شرکت پیمانکاری اطمینان از ایمن بودن طرح‌ها، مطابق با کدها و رعایت ملاحظات خاص محیطی است.

3- شرکت مدیریت ساخت و ساز

شرکت‌های مدیریت ساخت و ساز، همیشه آماده خدمت هستند. آنها بر هر جنبه از یک پروژه ساخت و ساز از جمله حسابداری، استخدام مدیران پروژه، استخدام پیمانکاران تخصصی یا حتی استخدام چندین پیمانکار عمومی اگر پروژه اجازه بدهد، نظارت می‌کنند. پرداخت‌ها هم معمولا توسط مدیر ساخت و ساز به پیمانکارانی که استخدام می‌کنند، انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: مدیر مالی کیست + ویژگی‌های مدیر مالی موفق

4- پیمانکار عمومی

بستن قرارداد با یک شرکت پیمانکاری عمومی برای پروژه‌های کوچکتر معمولا کفایت می‌کند. این نوع پیمانکاری که در آن معمولا قرارداد اصلی را با خود مالک می‌بندند، اغلب بینشرکت‌هایی که کار ساخت و ساز واقعی را انجام می‌دهند دیده می‌شود.

در پروژه‌های بزرگ، می‌توانید نام پیمانکار اصلی را از روی تابلو نصب‌شده در بیرون از محوطه پروژه در حال ساخت ببینید. پیمانکاران عمومی می‌توانند با مالک پروژه یا مدیر ساخت و ساز قرارداد ببندند. آنها وظیفه استخدام پیمانکاران تخصصی را دارند.

5- پیمانکار تخصصی

شرکت پیمانکار عمومی معمولا برای پیمانکاران تخصصی که به عنوان پیمانکاران فرعی با پیمانکار عمومی کار می‌کنند، به چندین حوزه کاری تقسیم می‌شود. در برخی از پروژه‌ها، به خصوص زمانی که وسعت کار به یک تجارت خاص محدود می‌شود، مالکان مستقیما یک پیمانکار تخصصی را استخدام می‌کنند.

پیمانکاران تخصصی انواع مختلفی دارند:

  • لوله‌‌کش‌ها
  • برقکارها
  • پیمانکاران سیستم گرمایشی و تهویه مطبوع
  • سقف ‌سازها
  • پیمانکاران دیوار‌های کاذب
  • پیمانکاران کف‌سازی
  • پیمانکاران مرمت ساختمان
  • پیمانکاران تخریب ساختمان
  • پیمانکاران سنگفرش

6- تامین‌کننده متریال

شرکت پیمانکاری تامین‌کنندگان مصالح ساختمانی، مواد لازم برای ساخت پروژه را ذخیره و به فروش می‌رساند. بسیاری از تامین‌کنندگان در یک متریال یا تجارت خاص تخصص دارند. در نتیجه بسیاری از تامین‌کنندگان می‌توانند متریال لازم برای یک پروژه را فراهم کنند.

به عنوان مثال، تامین‌کنندگان متریال چوب عمدتا مواد چوبی از جمله تخته چند‌لا، الوار قاب‌بندی، تزئینات، الوار و موارد مرتبط را فراهم می‌کنند. تامین‌کنندگان لوله‌کشی معمولا ابزارها، سخت‌افزارها و موادی را می‌فروشند که به طور خاص برای پیمانکاران لوله‌کشی و گاز طراحی شده‌اند.

یک شرکت پیمانکاری تهویه مطبوع هم اغلب از تامین‌کنندگان تخصصی که تجهیزات تهویه مطبوع و گرمایش، کانال‌ها، نوار و ابزارهای مرتبط را دارند، متریال موردنظرشان را می‌خرند. برخی از تامین‌کنندگان طیف گسترده‌تری از مواد و ابزارهای رایج برای هر نوع کاری را در اختیار مالک قرار می‌دهند.

7- اجاره ‌دهنده تجهیزات

با اینکه بسیاری از شرکت‌های ساختمانی ماشین‌آلات مخصوص خودشان را دارند، اما اکثرشان ترجیح می‌دهند تجهیزات لازم را اجاره کنند. این شرکت‌های پیمانکاری که به اجاره‌دهنده تجهیزات معروف هستند، ابزار و تجهیزات سنگین لازم برای انجام پروژه را تامین می‌کنند.

8- شرکت‌های نوسازی

معمولا مالکانی که قصد نوسازی یا بازسازی یک ساختمان را دارند، از یک شرکت پیمانکاری که روی پروژه‌های بزرگ کار می‌کنند، کمک نمی‌گیرند. شرکت‌های کوچکتری هستند که تخصصشان انجام نوسازی است. یک پیمانکار نوسازی مستقیما با صاحب پروژه سروکار دارد.

جمع‌بندی

حالا با توجه به شناختی که نسبت به یک شرکت پیمانکاری و انواع آن در این مقاله پیدا کردید، می‌توانید بر حسب نوع پروژه با شرکت مربوطه قرارداد ببندید. فقط با توجه به گریدهای مختلف این نوع شرکت‌ها، حواستان باشد که با یک شرکت خوش‌قول و متخصص همکاری کنید.

برخی از سوالات متداول

در این بخش به چند نمونه از سوالاتی که ممکن است در رابطه با شرکت‌های پیمانکاری برایتان به وجود آمده باشد، پاسخ خواهیم داد.

آیا به وجود آمدن تاخیر در پروژه توسط یک شرکت، قابل توجیه است؟

این تاخیر در صورتی قابل پذیرش است که به دلایلی مثل بدی آب و هوا و اتفاقات غیرمترقبه رخ دهد.

آیا شرکت‌های پیمانکاری درجه‌بندی دارند؟

بله. پایین‌ترین درجه یک شرکت پیمانکاری 5 و بالاترین 1 است. البته این رتبه‌ها پس از 4 سال منقضی می‌شوند و باید تمدید شوند.

یک شرکت پیمانکاری چه وظایفی دارد؟

این شرکت، وظیفه تامین تجهیزات مهندسی، ابزارآلات، متریال و نیروی کار برای ساخت پروژه را بر عهده دارد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!