طبقه‌بندی هزینه‌ها در نرم‌افزار تنخواه‌گردان + نمودار

در این مقاله به موضوع طبقه‌بندی هزینه‌ها در نرم‌افزار تنخواه‌گردان خواهیم پرداخت. طبقه‌بندی هزینه‌ها با استفاده از سرفصل‌ حساب‌ها و مراکز هزینه  به شما در تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی کمک شایانی خواهد کرد. در ادامه مقاله نحوه گزارش گیری از هزینه‌ها به صورت جدولی و نموداری آموزش داده خواهد شد.

انواع طبقه‌بندی هزینه‌ها و مخارج

در نرم‌افزار تنخواه‌گردان می‌توانید هزینه‌ها و مخارج شرکت و یا پروژه را با استفاده از سرفصل‌حساب‌ها و مراکز هزینه دسته‌بندی کنید تا گزارش‌های تفکیکی داشته باشید و این گزارش‌ها برای مدیران سازمان و پروژه بسیار حائز اهمیت است چرا که می‌تواند در تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی کمک شایانی به آن‌ها بکند.

منظور از سرفصل‌حساب‌ها دسته‌های هزینه‌ها می‌باشد به عنوان مثال ایاب و ذهاب. همچنین می‌توان برای هر سرفصل‌‌حساب چندین زیر سرفصل‌حساب در نرم‌افزار تعریف کرد به عنوان مثال برای سرفصل‌حساب هزینه ایاب و ذهاب می‌توان زیر دسته‌های هزینه اسنب، هزینه پیک، هزینه پست و … تعریف کرد. برای مدیریت و تعریف سرفصل‌‌های حساب می‌توانید از این لینک استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید: مهم ترین ویژگی های نرم افزار تنخواه‌گردان چیست؟

همچنین از مراکز هزینه در سازمان‌ها می‌توان به عنوان واحدهای سازمانی مانند واحد اداری، واحد مالی و .. استفاده کرد و همچنین در کارهای پروژه‌ای می‌توان پروژه‌ها را به عنوان مراکز هزینه تعریف کرد مانند پروژه اقدسیه، پروژه طرشت و …. برای مدیریت و تعریف مراکز هزینه می‌توانید از این لینک استفاده نمایید.

نحوه گزارش‌گیری طبقه‌بندی مخارج در نرم‌افزار تنخواه‌گردان

پس از ثبت پرداخت‌ها و هزینه‌ها و دسته‌بندی آن‌ها به سرفصل‌حساب و مرکز هزینه مرتبط می‌توانید از آن‌ها گزارش‌گیری کنید (برای نحوه ثبت پرداخت‌ها و تفکیک آن‌ها به سرفصل‌حساب و مرکز هزینه مرتبط می‌توانید از این لینک استفاده نمایید.). شما میتوانید برای اطلاع از ثبت پرداخت ها مقاله آموزش ثبت پرداخت‌ها و هزینه‌ها در نرم‌افزار تنخواه‌گردان را بخوانید.

برای مشاهده گزارش طبقه‌بندی مخارج در صفحه «خانه» بر روی «گزارش‌ها» کلیک کنید و سپس بر روی «طبقه‌بندی مخارج » کلیک کنید (عکس 1). در این گزارش می‌توانید تمامی خریدهای ثبت شده را براساس سرفصل حساب (عکس 2) و یا مرکز هزینه (عکس 3) مشاهده ‌کنید که می‌توانید در قسمت بالای صفحه نحوه تفکیک گزارش را مشخص کنید.

با کلیک بر روی سطر مربوط به سرفصل حساب یا مرکز هزینه می‌توانیم جزییات خریدهای ثبت شده برای آن سرفصل حساب و یا مرکز هزینه را مشاهده کنید. سپس با کلیک بر روی می‌توانید سرفصل‌های حساب را به تفکیک مرکز هزینه و یا مرکز هزینه را به تفکیک سرفصل‌حساب مشاهده کنید. بیشتر بدانید: مرکز هزینه چیست + نحوه‌ی ساخت و تهیه گزارش

همچنین می‌توانید از گزارش طبقه‌بندی مخارج عکس 2 فایل PDF و EXCEL تهیه کنید و فایل‌ خروجی را دانلود، چاپ و یا اینکه برای اشخاص دیگر ارسال کنید. برای این منظور در گزارش طبقه‌بندی مخارج بر روی دکمه  در سمت چپ بالای صفحه (عکس 2) کلیک کنید و نوع فایل خروجی مدنظر خود را انتخاب کنید. در عکس 4 یک نمونه فایل دریافتی از گزارش طبقه‌بندی مخارج را مشاهده می‌کنید.

 

در گزارش طبقه‌بندی مخارج (عکس 2) با کلیک بر روی آیکون در سمت چپ بالای صفحه، امکان فیلتر کردن بر اساس نام سرفصل‌حساب و یا مرکز هزینه، تاریخ تراکنش‌های مرتبط با سرفصل‌حساب یا مرکز‌هزینه و شماره گزارش تنخواه وجود دارد.

همچنین در همان صفحه فیلتر طبقه‌بندی مخارج امکان مرتب‌سازی بر اساس نام و مبلغ به‌صورت صعودی یا نزولی امکان‌پذیر می‌باشد (عکس 5).

عکس 5

  نمودار طبقه‌بندی هزینه‌ها

در داشبورد نرم‌افزار تنخواه‌گردان یک بخش تحت عنوان «طبقه بندی مخارج» به صورت نموداری نمایش داده می‌شود. این نمودار پرداخت‌های ثبت شده را به تفکیک سرفصل‌های حساب به شما نمایش می‌دهد.

همچنین شما می‌توانید این نمودار را به صورت کلی (گزینه همه) و یا فقط برای تنخواه جاری (تنخواه جاری شامل هزینه‌هایی می‌باشد که تا الان در هیچ گزارش تنخواهی گزارش نشده‌اند و در واقع تنخواه بعدی ما خواهند بود) ملاحظه فرمایید.

در صورتی که تفکیک هزینه‌ها به بیش از ۴ سرفصل‌حساب تقسیم شده باشد نرم‌افزار ۳ سرفصل با بیشترین هزینه را به شما نمایش می‌دهد و بقیه موارد را تحت عنوان سایر سرفصل‌ها به صورت تجمیعی نشان می‌دهد. همچنین شما می‌توانید با کلیک بر روی هرکدام از میله‌های نمودار، جزییات مربوط به آن سرفصل‌حساب را مشاهده ‌‌کنید.

جمع بندی

در این مقاله درباره اهمیت طبقه بندی هزینه‌ها در سازمان‌ها و پروژه‌ها صحبت شد و ذکر شد که هزینه‌ها را می‌توانید در نرم‌افزار تنخواه‌گردان به سرفصل‌حساب‌ها، زیر سرفصل‌خساب‌ها و مراکز هزینه دسته‌بندی کرد.

با دسته‌بندی کردن هزینه‌ها می‌توانید گزارش‌های تفکیکی را به صورت جدولی و نموداری تهیه کنید که در این مقاله نحوه‌ی گزارش‌گیری به تفصیل آموزش داده شد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!