سرفصل حساب چیست + نحوه‌ی ساخت و تهیه گزارش

سرفصل حساب چیست

در این مقاله به‌طور کامل به سرفصل‌ حساب در نرم‌افزار تنخواه‌گردان می‌پردازیم. یکی از ویژگی‌های برجسته نرم‌افزار تنخواه‌گردان، ارائه ابزارهای کارآمد برای طبقه‌بندی هزینه‌هاست که به کاربران در تصمیم‌گیری و مدیریت مالی کمک قابل‌توجهی می‌کند. در ادامه، به بررسی نحوه دسته‌بندی هزینه‌ها و گزارش‌گیری از آن‌ها خواهیم پرداخت.

سرفصل‌ حساب چیست و چه کاربردی دارد؟

سرفصل‌ حساب دسته‌‌بندی‌هایی است که برای هزینه‌ها و مخارج تعیین می‌شوند تا بتوان گزارش‌گیری‌های تفکیکی از هزینه‌ها و مخارج سازمان، شرکت و یا پروژه تهیه کرد. گزارش‌های تفکیکی دارای اهمیت بالایی در تعیین بودجه برای دوره‌های مشابه، تصمیم‌گیری‌ و برنامه‌ریزی‌های سازمانی و … دارند.

مدیریت سرفصل‌ حساب‌ در نرم افزار تنخواه‌گردان

برای مشاهده لیست سرفصل‌ حساب در نرم‌افزار تنخواه‌گردان در صفحه «خانه» بر روی «تنظیمات» کلیک کنید و سپس بر روی «لیست سرفصل‌های حساب» کلیک کنید (عکس 1). در این قسمت لیست سرفصل‌های حسابی را که قبلا ایجاد کرده‌اید، مشاهده می‌کنید (عکس 2).

اگر سرفصل‌حسابی تا الان ایجاد نکرده‌اید می‌توانید از لیست سرفصل‌هایی حساب پیش فرض استفاده کنید و آن‌ها را اضافه کنید.

مدیریت سرفصل‌ حساب‌ها

برای ایجاد سرفصل‌های حساب در عکس 2 بر روی  کلیک کرده و به فرم ایجاد سرفصل حساب بروید (عکس 3). در فرم باز شده، باید نام سرفصل حساب را تایپ کنید.

همچنین در این فرم می‌توانید با فعال‌سازی بخش کد سرفصل حساب، کدینگ حسابداری سرفصل مربوطه در نرم‌افزار حسابداری دلخواه را تعریف کنید، لازم به ذکر است که از این کد برای اتصال به نرم‌افزارهای حسابداری استفاده خواهد شد.

اگر در نرم افزار تنخواه‌گردان از تیم‌های تنخواه‌داری استفاده می‌کنید (بیش از یک تیم‌ تنخواه‌داری تعریف کرده‌اید) و سرفصل‌‌حساب مربوط به هر تیم متفاوت است، می‌توانید تیک مربوط به هر تیم را گذاشته و یا بردارید تا سرفصل‌حساب ایجاد شده در تیم مربوط به خود قرار گیرد (عکس 3).

آشنایی با مدیریت سرفصل‌ حساب‌

عکس 3

برای ویرایش یا حذف سرفصل‌ حساب باید در عکس 2 بر روی  رو به روی سرفصل حساب مد نظر خود کلیک کنید تا یک منو به شما نمایش داده شود (عکس 4)، سپس باید گزینه ویرایش یا حذف را انتخاب کنید. با انتخاب گزینه ویرایش به فرم ویرایش سرفصل‌حساب مربوطه خواهید رفت و می‌توانید اطلاعات مد نظر خود را ویرایش نمایید. با انتخاب گزینه حذف، یک سوال جهت اطمینان از عملیات حذف پرسیده می‌شود که باید شما آن را تایید نمایید.

لازم به ذکر است که تنها سرفصل‌ حساب هایی قابلیت حذف را خواهند داشت که در هیچ پرداخت و یا دریافتی استفاده نشده باشند.

سرفصل‌ حساب تنخواه گردان

عکس 4

تعیین سرفصل‌حساب برای هزینه‌ها

لازمه اینکه بتوانید گزارش‌های تفکیکی از سرفصل‌ حساب تهیه کنید این است که به هنگام ثبت مخارج و هزینه، آن‌ها را در سرفصل‌حساب مربوطه دسته‌بندی کنید.

بیشتر بخوانید: طبقه‌بندی هزینه‌ها در نرم‌افزار تنخواه‌گردان + نمودار

امکان دسته بندی هزینه‌ها در فرم‌ پرداخت با استفاده از تعیین ریز اقلام امکان پذیر است برای آموزش کامل و جامع نحوه ثبت هزینه‌ها و دسته بندی آن‌ها در سرفصل‌های حساب می‌توانید از این لینک استفاده نمایید.

گزارش طبقه‌بندی مخارج به تفکیک سرفصل‌‌حساب‌ها

زمانی که هزینه‌ها را در نرم‌افزار تنخواه‌گردان طبقه‌بندی کردید می‌توانید از گزارش طبقه‌بندی مخارج استفاده کنید. این گزارش به‌طور دقیق مشخص می‌کند که مخارج شرکت و یا پروژه در چه سرفصل‌‌ حساب هایی بوده است.

بیشتر بخوانید: گزارش مالی چیست | انواع ، روش تهیه و خواندن آن

این اطلاعات به شما این امکان را می‌دهد تا برآورد دقیقی از هزینه‌های مختلف خود در ماه‌های آینده شرکت و یا پروژه‌های آینده داشته باشید که این امر در تخصیص منابع و مدیریت مالی بسیار با ارزش و حائز اهمیت است. برای آموزش نحوه گزارش‌گیری به تفکیک سرفصل‌ حساب می‌توانید از این لینک استفاده نمایید.

جمع بندی

در این مقاله اهمیت و نحوه مدیریت سرفصل‌ حساب در دسته‌بندی هزینه‌ها و مخارج به تفصیل بررسی شده است. دسته‌بندی هزینه‌ها باعث می‌شود تا نظارت دقیقی بر هزینه‌ها وجود داشته باشد. همچنین، نحوه تعیین سرفصل‌های حساب هنگام ثبت پرداخت‌ها و گزارش‌گیری از آن‌ها توضیح داده شده است.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!