نکات طلایی برقراری ارتباط در محیط کاری

ارتباط در محیط کاری

 

در زندگی حرفه ای ارتباطات نقش بسیار مهمی را در موفقیت کاری افراد ایفا می کند. همانطور که بسیاری از افراد موفق ، دلیل موفقیت خود را ارتباطات خود با دیگران بیان کرده اند، دانستن نکات طلایی برقراری ارتباط در محیط کاری، می تواند در کسب موفقیت شغلی و حرفه ای شما، بسیار تاثیرگذار باشد.

از هر فرصتی برای برقراری ارتباط در محیط کاری استفاده کنید

اگر به دنبال چگونگی برقراری ارتباط در محیط کاری هستید، مهم ترین نکته این است که شما باید همواره در این فکر باشید که چگونه و کجا می توانید روابط خود را با همکارن خود بهبود بخشید. بهتر است از فرصت هایی که در طول روز پیش می آید استفاده کنید. فرصت هایی مثل چای نوشیدن، صرف صبحانه و نهار و یا هر ارتباط دیگری که ممکن است در طول روز برای هم صحبت شدن با همکارانتان پیش بیاید.

با افراد به طور مستقیم ارتباط برقرار کنید. و از واسطه قرار دادن دیگران خودداری کنید. حتی اگر می دانید ممکن است مهارت برقراری ارتباط در شما ضعیف باشد، باز هم بهتر است خودتان با دیگران ارتباط برقرار کنید. در ادامه راهکارهایی برای برقراری ارتباط در محیط کاری ارائه می شود.

همیشه این سخن را در ذهن داشته باشید که شجاعت با کنترل ترس ها به دست می آید. افراد شجاع با کنترل ترس هایشان به اهداف و آرزوهای خود می رسند و می توانند کنترل امور را در دست بگیرند.

۱- به نيازها و علایق ديگران توجه كنيد

پر واضح است که هدف از برقراری ارتباط برآورده کردن نیازها و در نهایت رسیدن به اهداف فردی و گروهی است. بنابراین برای داشتن یک ارتباط موثر علاوه بر توجه به نیازهای خودمان، باید به نیازها و علایق دیگران نیز، توجه زیادی داشته باشیم. باید دقت کنید که دیگران برای چه چیزی ارزش قائل هستند. البته که فهمیدن چنین چیزی آسان نیست. و برای پی بردن به این مساله، صبر زیاد و کمی کنجکاوی لازم است. باید با دقت به حرف های دیگران توجه کنید و از میان صحبت هایشان بفهمید که در واقع به چه چیزی نیاز دارند. و چه چیزی حقیقتا برایشان ارزشمند است و می تواند به آن ها، برای انجام امور انگیزه بدهد.

۲- تبادل نظر با ديگران را فراموش نكنيد

اینکه بفهمیم چه چیزی در دیگران انگیزه ایجاد می کند، خیلی مهم است. اما پس از  آگاه شدن از انگیزه افراد، مساله مهم تری که وجود دارد این است که بتوان اعتماد ایجاد کرد. برای ایجاد اعتماد در افراد، لازم است که ثابت قدم باشید و با اعتماد به نفس و پشتکار در پی رسیدن به اهداف خویش باشید. از طرفی برای اینکه دیگران فکر نکنند شما فردی از خود راضی هستید، بهتر است با دیگران تبادل نظر داشته باشید. و تجربیات خود را در اختیار آن ها گذاشته و از نظر و تجربیات دیگران نیز در تصمیمات خود بهره ببرید.

تبادل نظر با همکاران برای برقراری ارتباط در محیط کاری

۳. برای ملاقات با افراد، زمانبندی داشته باشید

گاهی ممکن است نتوانید به زمان بندی که برای انجام امور خود تنظیم کرده اید برسید، و همه کارهای خود را طبق برنامه انجام دهید.در این حالت ممکن است وسوسه شوید که برخی از قرار ملاقات و جلسه های خود را به تعویق اندازید. این حالت مخصوصا برای قرار ملاقات با همکارانی که قرار است گزارش از آن ها دریافت کنید، پیش می آید. اما به شدت توصیه می شود که از این کار اجتناب کنید. چرا که با این کار به همکارانتان این حس القا می شود که ملاقات با آن ها، برای شما چندان اهمیتی ندارد. با این کار از ارزش شما پیش کارکنان و همکارانتان کاسته خواهد شد. بنابراین وقتی از آن ها کاری فراتر از وظایفشان بخواهید، احتمال اینکه آن را نپذیرند بیشتر است. چرا که حاضر نیستند برای رابطه ای که ارزشمند نیست، قدمی بردارند.

اما برعکس این حالت را درنظر بگیرید. زمانی که شما ارزش زیادی برای همکاران خود قائل هستید و سرمایه گذاری اصلی شما روی آن ها باشد. در این حالت شما با رفتار و اقدامات خود به آن ها می فهمانید که برای شما ارزشمند هستند. و وقت بیشتری را ه آن ها اختصاص می دهید. بنابراین وقتی از آن ها می‌خواهید که کاری فراتر از وظایف خود را انجام دهند، احتمال با کمال میل آن را قول می کنند. چرا که می خواهند لطف  و محبت های شما را از طریقی جبران کنند.

۳. برای ملاقات با افراد، زمانبندی داشته باشید

۴- قدرانی خود را نسبت به دیگران ابراز کنید

در مواردی که می بینید همکار شما در پروژه ای بسیار تلاش کرده و نتیجه کار برای شما ارزشمند است، بهتر است چند دقیقه زمان گذاشته و از او تشکر کنید. به او بگویید که عملکرد بسیار خوبی داشته، و شما قدردان زحماتش هستید. همین تشکر ساده باعث می شود تا همکاران شما نسبت به تلاش و کاری که انجام می دهند، احساس بهتری داشته باشند. بنابراین تشکر و قدردانی از زحمات کارکنان و همکارانتان موجب افزایش رضایت آن ها شده و آن ها را برای تلاش بیشتر در محیط کار تشویق می کند.

۵. آمادگی خود را برای کمک به سایرین اعلام کنید

مشکلات کاری ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. مثلا در شروع پروژه جدید، وقتی حتی طرح پروژه برای یکی از همکارانتان نا آشناست، بهتر است پروژه را برای او توضیح دهید تا بتواند بر موضوع و طرح پروژه مسلط شود. ممکن است در میانه پروژه و یا در انتها مشکلاتی پیش بیاید. پس بهتر است همیشه برای کمک به دیگران آمادگی داشته باشید.

اگر بتوانید پیش بینی کنید که در کدام مرحله از پروژه ممکن است برای یکی از همکارانتان مشکل ایجاد می شود، در این صورت بهتر می توانید کمک رسان دیگران باشید. بهترین راه برای پی بردن به این موضوع این است که روابطه دوستانه ای با همکاران خود داشته باشید. در این ضورت به طور روزانه در جریان امور کاری آن ها قرار گرفته و از مشکلات پیش روی آن ها آگاه خواهید شد.

آمادگی خود را برای کمک به سایرین اعلام کنید

 

نرم‌افزار جامع مدیریت تنخواه‌داری

مدیریت فرایند تنخواه‌داری و تهیه گزارش‌های تنخواه‌گردان

ثبت نام رایگان

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *